Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Goede inleidingen tot teksten

Het is lastig om bij een tekst een goede, passende inleiding te bedenken. Vaak zijn ze saai, langdradig, niet boeiend en alleen uiteenzettend over wat er in een tekst besproken wordt.
Zojuist overkwam mij eens het tegendeel. In een tekst van D.C. Dennett, “True Believers: The intentional strategy and why it works”. Dit verraste mij zo aangenaam, dat ik hier wel een blog aan moet wijden. De inleiding, vrij vertaald, hieronder.

Er was een koopman in Bagdad die een bediende naar de markt stuurde om proviand in te kopen. Na een tijdje kwam de bediende terug. Zijn gezicht was wit weggetrokken van schrik. “Meester, toen ik bij de markt aankwam, werd mijn oog getrokken door een vrouw in de menigte. Ik keerde mij naar haar en zag dat het de Dood was. Ze keek mij aan en had een dreigende uitdrukking op haar gezicht. ”
Leen mij alstublieft uw paard, dan zal ik wegrijden van de stad om mijn lot te ontlopen. Ik zal naar Samarra gaan, waar de dood mij niet zal vinden.
De koopman leende zijn paard aan de bediende uit. De bediende zadelde het paard op en reed zo vlug hij kon naar Samarra.
De koopman, toch nieuwsgierig geworden, ging ook naar de markt. Daar aangekomen zag hij de Dood staan en wendde hij zich tot haar. “Waarom keek je zo dreigend naar mijn bediende, toen je hem vanmorgen zag?”
“Dat was, zo zei de Dood, niet een dreigende houding van mij. Ik was verbaasd hem te zien in Bagdad, omdat ik vanavond een afspraak met hem heb in Samarra.”

Wat mij betreft een zeer treffende inleiding tot een mooie tekst die in gaat op de intentionaliteit van de mens en dingen.

2 reacties op “Goede inleidingen tot teksten

  1. sanne
    5 december 2010

    hmmmmmm interessant.

    Like

  2. Pingback: Verveling leidt tot verslaving | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 5 december 2010 door in Filosofie.
