Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Tegen prostitutie. Tegen mensenhandel. Tegen verbod prostitutiebezoek

Prostitutie

Rungbachduong, ‘De Wallen, Amsterdam

50 euro voor een nummertje? Tel daar maar enkele honderden euro’s bij op. Enkele politieke partijen maken zich sterk voor de positie van de vrouw in onze samenleving. Zij willen net als in Zweden het bezoek aan de vrouw van lichte zeden strafbaar stellen. De groep van voorstanders van een verbod kunnen in twee groepen worden ingedeeld. Enerzijds de socialen die mensenhandel tegen willen gaan. Anderzijds de moraalridders, die hun zedenleer willen opleggen aan andersdenkenden. Beide wegen leiden echter niet tot een hard argument om tot een verbod over te gaan.

Mensenhandel

Allereerst de sociale route naar een verbod. Voorstanders in deze groep stellen dat het “Zweedse” model gezorgd heeft voor meer controle op mensenhandel. De vraag is of dit werkelijk het geval is. EénVandaag liet in een korte reportage zien dat er twijfels zijn aan de werking van dit model. Er zijn geen cijfers over prostitutie en mensenhandel vòòr en na het invoeren van dit model in Zweden. Corinne Dettmeijer stelt dat het model prostitutie minder zichtbaar maakt, maar prostitutie en het bezoek zelf niet minder. Waar vraag is naar prostitutie zal ook een markt zijn, ondanks een verbod. Door het onzichtbaar maken van het aanbod is de controle erop minder en kan het gevolg zijn dat het beoogde effect niet bewerkstelligd wordt. Het verbod werkt mensenhandel wellicht in de hand.

Zedenleer

De andere route naar een verbod is via een zedenleer. Het bezoek aan prostitutie zou volgens deze argumentatie aan banden moeten worden gelegd omdat men vindt dat seks geen item is waarvoor betaald kan worden. In deze discussie zijn verschillende argumenten voor deze positie aan te voeren. Vanuit religieuze invalshoek kan worden beargumenteerd dat het lichaam “heilig” is dat niet puur en alleen als middel gebruikt dient te worden. Het religieuze argument zal in deze tijd niet veel mensen overtuigen. Toch betekent dat niet dat alle hoop opgegeven moet worden om via deze weg een verbod in te stellen. Ook vanuit samenlevingsdenken kan worden beargumenteerd dat prostitutiebezoek moet worden verboden. In deze opvatting staat centraal dat seks niet als verkoopbaar item gezien moet worden omdat dit iets zegt over de opvattingen over seks in die samenleving. Een samenleving die seks als verkoopbaar ziet, moet tevens accepteren dat meisjes zichzelf verkopen voor een lolly, breezer, of een plek in de nieuwste clip van P. Diddy. Zij moet accepteren dat jongens lijstjes samenstellen en uitwisselen waar het item gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen is.

Verbod

De vraag is of acceptatie van deze argumentatie automatisch moet leiden tot een verbod van het bezoek aan prostituees. Wat een verbod doet is dat het een stelling inneemt en de discussie afkapt. In sommige gevallen is dit wenselijk. Bijvoorbeeld in het geval van het doden van een ander mens. Het doden van een ander mens schaadt een ander zodanig dat hij zijn positie in de samenleving verliest. In andere gevallen is het minder duidelijk waarom de discussie afgekapt moet worden. Het prostitutiebezoek is zo’n geval. Het prostitutiebezoek schaadt niemand zolang beide partijen dit welwillend doen. Niemand verliest zijn plek in samenleving. Hoogstens wordt iemand vreemd aangekeken wanneer hij bekent te betalen, of zich laat betalen, voor seks. Daarnaast leidt een verbod niet tot het verdwijnen van de markt, van de vraag en van het aanbod, zoals eerder gesteld. Zij dringt het alleen terug naar plekken waar het onzichtbaar is. Met een verbod wordt het doel uiteindelijk niet bereikt.

Schaden

Waar bij het inzetten van een verbod naar gekeken moet worden is waar mensen daadwerkelijk geschaad worden. Dat is evident in het geval van mensenhandel. De vraag die daarbij gesteld moet worden is in hoeverre regulering noodzakelijk is om het verbod om mensenhandel te kunnen handhaven. Discussie over seks in onze samenleving sluit daar op aan. Door de discussie open te houden blijven diverse invalshoeken, meningen en argumenten uit de samenleving hoorbaar. Laat de politiek daarmee mensenhandel bestrijden zonder een positie in te nemen in discussies en opvattingen waarin niemand geschaad wordt.

Advertenties

2 reacties op “Tegen prostitutie. Tegen mensenhandel. Tegen verbod prostitutiebezoek

  1. Pingback: Prostitutie is een heel normaal beroep | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

  2. Pingback: Redeneren is niet altijd simpel de regels volgen | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 22 februari 2013 door in Actualiteit, Politiek en getagd als , , , , .
%d bloggers liken dit: