Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Waardeloos

Boos loopt ze over het bruggetje. “Je hebt niets verkeerd gedaan,” roept een man achter haar. “Maar jij wel,” antwoordt ze. “Je ziet me niet staan, je kijkt me niet aan, je vindt me waardeloos!”Mijn benen zijn twee keer zo lang als de hare, waardoor ik haar al snel passeer. Ze is een jaar of tien. Terwijl ik haar passeer, fluister ik: “Hij vindt je niet echt waardeloos hoor,” en loop vervolgens door. Ik hoor een diepe snik. Toch is het zo. Welke vader vindt zijn dochter of zoon werkelijk waardeloos?

Ook ik voelde mij ooit als dit meisje. Mijn vader was coach en trainer van mijn voetbalelftal. Tijdens een training waarbij ik mij weinig inzette, schreeuwde hij mij toe dat ik meteen kon vertrekken. Alleen en lopend naar huis, een wandeling van zo’n acht kilometer. Acht kilometer die we normaal samen op de fiets of met de auto aflegden. Na een korte discussie bleek er voor mij niets anders op te zitten. Of ik daadwerkelijk naar huis ben gelopen, of dat ik gewacht heb in de kleedkamer kan ik mij niet meer herinneren. Wel voelde ik de enorme teleurstelling van mijn vaders kant. Zodoende voelde ik mij op dat moment ook waardeloos.

Na honderd meter kijk ik om. Het meisje is stil blijven staan in het gras aan de waterkant. Haar vader komt naar haar toe gelopen en legt zijn hand op haar schouder. Het komt wel goed, denk ik, en draai mijn gezicht waar nu een glimlach op staat weer voor mij uit. Aan het eind van het pad kijk ik nog één keer om. Het meisje loopt naast haar vader. Ze praten zachtjes. Geen enkele vader vindt zijn dochter of zoon echt waardeloos.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 24 juli 2013 door in Leven en getagd als , , .
