Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Waarom zelf schrijven?

Waarom zou je zelf je eigen gevoelens opschrijven, als anderen diezelfde gevoelens al zo ontzettend mooi beschreven hebben?

“Na verloop van tijd zullen de jaren dat ze ziek was, de jaren van geploeter, miserie, niet zozeer vervagen als wel, uiteindelijk, maar één bepaalde periode worden in haar en ons bestaan. Dan zal ze niet alleen maar dit knarsende, bevende, instortende lichaam zijn dat stapvoets sterft. De herinnering, elastisch en creatief, zal over de gapende wonde, de zwijgende tandeloze mond van haar lijden, een rekbaar membraan van verhalen spannen, een vangnet. Ik weet, er zullen mazen in zitten. Nog jarenlang zal er ongeveer dagelijks wel altijd één moment zijn dat we los door dat beschermende vlies stuiken en tijdelijk reddeloos zijn – zeker mijn vader. Zo gaat het, dat weet ik. Ik ben bang voor dat gemis, of liever: ik neem het aan zoals kiespijn bij het hebben van tanden hoort: met grote tegenzin.

Ze zal niet vervagen, maar verder uitkristalliseren in tal van facetten. We zullen haar beter begrijpen, naarmate we zelf de levensfasen meemaken die zijzelf ook heeft beleefd, en we zullen, te laat, gelaten conclusies trekken en haar vergiffenis schenken. Zo gaat dat, ik weet het.

Ten slotte zullen we de fase van het leven ingaan waar ze niet langer meer met ons meegroeit – tenzij we zelf intussen hetzelfde lot ondergaan.”

Erwin Mortier, Gestameld Liedboek, De Bezige Bij, 2011.

Ik mis je.

Eén reactie op “Waarom zelf schrijven?

  1. Pingback: Schrijven tegen zelfmoord (Waarom zelf schrijven deel 2) | Niels Hagen

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 1 augustus 2013 door in Boek, Leven en getagd als , , , , , .
