Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Mud, een verkenning van de liefde

English: Actor Matthew McConaughey at the 83rd...

Matthew McConaughey, wat een held. Weer schittert hij in een ijzersterke film. Was hij vorig jaar nog te bewonderen als pedoseksuele sheriff en huurmoordenaar, dit keer speelt hij de naar een onbewoond eiland gevluchte Mud. De film laat prachtig zien waarom hij gevlucht is en of hij zich weet te redden. Toch is dat allemaal niet wat de film zo goed maakt. Waar het om draait is de liefde en met name welke vorm van liefde geprefereerd dient te worden. Daarmee plaatst  Jeff Nicholls zijn film in een al eeuwen durend debat.

Lichamelijke liefde

De toon wordt meteen gezet door twee andere belangrijke personages naast Mud, namelijk de 14-jarigen Ellis en Neckbone. Zij bespreken de hen welgevallige ronde vormen van diverse oudere meisjes in hun omgeving. Ontluikende liefde op het lichamelijke vlak die op die leeftijd voor veel mensen voor  aangename verrassingen zorgt. Daarnaast speelt ook Mud een belangrijke rol als het gaat om de lichamelijke liefde. Terwijl hij op de vlucht is, hoopt hij zijn vriendin terug te kunnen zien. Andersom geldt hetzelfde. Helaas wordt de hereniging bemoeilijkt door de problemen waarin Mud beland is. Dat het ook verkeerd af kan lopen in de lichamelijke liefde wordt getoond door de scheiding van de ouders van Ellis. Zo toont de film hoe moeilijk deze vorm van liefde is. Toch is er hoop. In één van de laatste scenes, wanneer Ellis zijn moeder in de stad bezoekt, heeft hij oogcontact met een meisje, dat verlegen naar hem terug zwaait. Het eerste contact dat naar meer smaakt is zo gelegd.

Platonische liefde

Waar de lichamelijke liefde een continue strijd blijkt te zijn waarin men valt en weer opstaat, wordt de platonische liefde in Mud een stuk standvastiger neergezet. Dat begint natuurlijk met de vriendschap tussen Ellis en Neckbone, die ondanks meningsverschillen en kleine ruzies steeds behouden blijft. Ook de verhouding tussen Ellis en zijn vader wordt danig op de proef gesteld. Desondanks tonen zij veel waardering voor elkaar. Dat geldt niet altijd voor Mud en Tom, een oudgediende van het leger, die door Mud huurmoordenaar genoemd wordt. Maar ook de relatie weet uiteindelijk stand te houden door de liefde voor elkaar, waardoor zij niet uit elkaar gedreven worden.

Preferentie

Opvallend aan de film is dat er een traditionele voorstelling van de twee vormen van liefde wordt gegeven. De lichamelijke liefde speelt zich af tussen man en vrouw. De platonische liefde is uitsluitend voorbestemd tussen de mannelijke personages. Toch verbindt de film hier niet dezelfde conclusies aan als die de oude Grieken wel deden. Waar de Grieken, en toch vooral Plato, de platonische liefde prefereerde boven de lichamelijke liefde, lijkt Jeff Nicholls in Mud geen uitspraak te doen over welke liefde de voorkeur dient te genieten. Als er al een conclusie verbonden kan worden aan de film, is het dat beide vormen van liefde nodig zijn om tot een goed leven te komen. Daarmee wijkt Nicholls af van de oude filosofie zonder te zeggen dat zijn visie de juiste is. Zo laat hij het aan de kijker over om zijn interpretatie over te nemen, of aan het getoonde geheel andere conclusies te verbinden. Dat maakt Mud een waardevolle film voor mensen die genuanceerd over verschillende vormen van liefde willen denken. Kijken dus!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 28 augustus 2013 door in Film en TV, Filosofie, Leven, Liefde en getagd als , , , , .
%d bloggers liken dit: