Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Het schone houdt mij op de been

Het leven is kut. In een interview met Trouw laat schrijver A.H.J. Dautzenberg zich van zijn gevoeligste kant horen. En geef hem eens ongelijk. Door openlijk lid te worden en met pedofielenvereniging Martijn in discussie te treden, kreeg hij tientallen doodsbedreigingen in de brievenbus. Wanneer anderen zo omgaan met wat zij zelf graag zien als belangrijke verworvenheid, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van verenigen, is het moeilijk om een positief beeld van de mensheid te behouden. Dautzenberg worstelt. Wat moeten we met de mens aan? Eigenlijk is er niets mee te beginnen. Toch vecht hij niet alleen met anderen. Ook met zichzelf heeft hij veel problemen. Ondanks dat het hem aan niets ontbreekt.

Dat gevoel deel ik met Dautzenberg. Objectief gezien is er niet veel mis met mijn leven. Ik ben terecht gekomen in een gelukkige familie, heb goede vrienden, voldoende aandacht van vrouwen, leuk werk en een mooie studie. Eigenlijk behoor ik niet te klagen. En toch knaagt er iets. ‘Is dit alles’, zoals dat zo treffend bezongen is. Dautzenberg merkt op: “Ik heb er niet zo’n zin meer in.” Ligt dat ook voor mij in het verschiet?

Nee. Gelukkig kan ik nog genieten en wel van het schone. Daarmee bedoel ik niet de was, maar de esthetica, dat wat mooi is. Het esthetische zien in zaken helpt om de dagelijkse sleur te ontvluchten. Wat dat betreft ben ik een echte genieter. Muziek, film, boeken, beelden werk, en soms zelfs het alledaagse: het geeft het leven dat beetje sprankelende waardoor het de moeite waard is te leven. Maar niet alleen het bekijken, beluisteren, lezen en erover nadenken helpt. Ook het wijzen op wat ik zelf mooi vindt, en toch ook vooral andersom, gewezen worden door anderen wat zij mooi vinden geeft nieuwe energie.

Energie die ik nodig heb om door te kunnen gaan. Om ook zelf bezig te gaan met het mooie, het schrijven van teksten in mijn geval. Dat helpt tegen pessimistische opvattingen over de mensheid. Ik hoop dat Dautzenberg die energie ook weet te halen. Zijn bloemlezing ‘Smerig gezwel wat je bent’ vraagt namelijk om een positievere opvolger. Hopelijk komt die er snel!

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 24 september 2013 door in Kunst, Leven en getagd als , , , , , .
