Recensie: TINKEBELL, De Duitsers zijn uitgeschakeld

Wat mogen we met dieren doen? In een autobiografisch boek van de Nederlandse kunstenares TINKEBELL. spookt die gedachte door het hoofd van de lezer. TINKEBELL. staat bekend om haar controversiële werken waarbij men kan afvragen of zij aanzet tot dierenleed. Of juist niet?

Drie kunstwerken spelen een belangrijke rol. Met What to do with your cat wist TINKEBELL. nationale bekendheid te verwerven. Het kunstwerk toont een tas gemaakt van een kat, die zij zelf zou hebben omgebracht door verwurging. Met Save your pets maakte zij een installatie van honderd hamsters die zij vier uur lang in een hamsterbal liet rond razen, terwijl via de verpakking maximaal een half uur geadviseerd wordt. En voor de tentoonstelling Ah wat lief beplakte en beschilderde de kunstenares duizend levende slakken.

Op al deze kunstwerken kreeg TINKEBELL. veel kritiek te verduren. Terecht? Zij zelf zegt van niet. Ze streeft namelijk een goed doel na. Mensen moeten zich bewust worden van de manier waarop zij met dieren omgaan. Want wat is er erg aan het zelf doden van je kat wanneer deze ernstig leidt aan een ziekte, of wanneer een dierenarts dit doet? Zelf honderd hamsters opsluiten in een bal zonder voedsel, of bedenken dat er duizenden van die ballen in Nederlandse woningen gebruikt worden. Huisjes van slakken beschilderen zodat je de slakken kunt herkennen, of slakken doden met een gif. Reflectie dus.

Is er iets mis mee, vraagt de lezer van het boek zich af. Of heiligt het doel alle middelen? Nee, zo zeggen haar critici. Deze kunstprojecten zorgen voor nog meer dierenleed. Dat moeten we niet willen met z’n allen. Wat we moeten doen is bewustheid creëren door folders uit te delen en vragen om donaties waarmee dit soort praktijken aan de kaak gesteld kunnen worden.

Waar zowel TINKEBELL. als haar critici aan appelleren is de vraag naar of er een vorm van een waardig leven voor dieren is. Dat het leven van mensen zo’n waardigheid bezit, is niet langer controversieel. Maar als zo’n waardigheid ook voor dieren bestaat, waar is dan de basis daar voor? TINKEBELL. stelt die vraag. Zij doet dat op zo’n manier door de grens van die waardigheid op te zoeken. Of zij daar over gaat? Lees dat in haar boek De Duitsers zijn uitgeschakeld.