Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Kort verslag

Iets voor één uur stappen we binnen. “Druk hier!” Ik vind het wel meevallen en weet; de echte drukte komt nog. Bier bestellen. Dat gaat nu nog vlot. Het wegdrinken niet. Na talloze Hertog-Jan Bockbier, Erdinger, Rochefort en Straffe Hendriks smaakt deze Heineken als lauwe pis dat al drie dagen in een luier in een bejaardenhuis ligt te weken. Wat doen we hier?

De DJ is een overcharmante gast die tevens foto’s maakt  van net iets te jonge meisjes aan zijn DJ-booth. Het oudere publiek staat aan de achterzijde bier weg te tanken in een tempo waar zelfs een Ferrari niet tegen op kan. Wij doen hetzelfde, maar dan met wodka lime. De DJ roept alle sportieve mensen om. De voetbalclub is aanwezig. De hockeyclub is aanwezig. Ik zie een bekende. Ook de waterpoloclub is aanwezig. Die wordt niet omgeroepen. Blijkbaar geen sport die dat waard is. Wel toffe gasten.

Nu is het echt vol. Wij bedenken om onze jassen die onder een ongebruikte piano liggen op te hangen. Dat is mijn taak. De andere taak is iets te drinken halen. De garderobe is gelukkig tactisch geplaatst. Achterin de zaak. Na een uur en twintig glazen bier over mij heen gehad te hebben kom ik daar aan. Meteen een nieuwe wodka lime in mijn handen. “Schiet eens op!” Ik lach: “Klootzak.” Ik geef één jas aan. En nog één. Na vijf minuten wachten op de bonnetjes bedenk ik dat ik ook nog een tas om mijn schouder heb. “Deze ook nog.” Nog eens vijf minuten wachten. Drie bonnetjes krijg ik terug die ik niet mag verliezen. Zo’n grote verantwoordelijkheid heb ik nog nooit gehad.

De DJ draait nog steeds hits only. Top. Jammer dat niemand danst. Men loopt alleen van voren naar achteren. En van links naar rechts. Wij dansen wel. Uitbundig. Dat kan hier dus eigenlijk niet, want alles staat vast. Eén lange rij voor de bar, de garderobe, de uitgang, of dat ene meisje waar iedereen mee naar huis wil. Zowel man als vrouw. Boven is de wc. Daar is het wonderbaarlijk genoeg erg rustig. Je drankje mag niet mee naar binnen. Drugs wel. Snel pissen en naar beneden zien te komen, wat lastig is als je het één en ander op hebt. De laatste trede is het gevaarlijkst. Voor je het weet stoot je iemand die op de vloer staat omver en heb je ruzie. Dit keer gaat het goed.

Nog steeds is de mensenmassa één grote bewegende slang als in Snake die zich een weg probeert te banen naar het einddoel van de avond dat  in zicht is. Wij niet. Wij vormen de dansende barrière waar niemand doorheen mag. Want dan ga je af. Nog meer bekenden. Zij dansen wel. Waarom we dat hier eigenlijk doen weet niemand. We worden dan ook gek aangekeken. Hier komen de mensen alleen om te kijken. Wij geven ze wat om naar te kijken. Dat was ook het geval geweest als we niet gedanst zouden hebben.

De avond nadert nu ook voor ons zijn einde. De rij mensen is weg. Zonder gedag te zeggen haal ik onze jassen op. En mijn tas. Drie bonnetjes. Dat is dus goed gegaan. Binnen een minuut staan we buiten. Op straat veel mensen die nog een reden zoeken om een laatste biertje te kunnen drinken. Redenen genoeg. Geen tenten open. Wij fietsen verder. Opeens komen we mensen tegen die ik geen gedag heb gezegd en bovendien dezelfde kant op lopen. Verwijten. Ik lach. Eikel. We stappen van onze fietsen af en lopen verder want deze personen betreden de weg niet langer met de fiets maar met de auto. Die staat een kwartier verderop. Of vijf minuten. Dat is niet helemaal helder. Dat geeft niet. Deze avond hebben we namelijk al een uur gewonnen. Dan zeg ik gedag en fiets op mijn gemak naar huis.

Gouda, wat een stad.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 27 oktober 2013 door in Leven, Liefde en getagd als , , , , , .
