Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Ik tinder me kapot, maar waarom?

Tinderen. Dat de app een werkwoord is geworden zegt al voldoende over zijn populariteit. En ook ik maak er sinds kort gebruik van. Want wat populair is, moet je toch tenminste uitgeprobeerd hebben. Tinder stelt je in staat contact te zoeken met mannen of vrouwen bij jou in de buurt. Je logt in via Facebook, stelt een maximale afstand in wat betreft de locatie van de te zoeken persoon en geeft een voorkeur voor wat betreft de leeftijd aan. Vervolgens zoekt de app personen op en laat daar foto’s van voorbij komen. Deze kun je liken of wegswipen. Liket diegene jou ook, dan is er een match. Een chatoptie verschijnt. Handig toch?

Zelfbevestiging

Inmiddels ben ik al vele matches verder, maar heb ik nog geen chat gestart. Noch iemand die een chat met mij startte. Dat lijkt niet de bedoeling van de app. Het is niet zo dat de matches mij niet aanspreken. Op het eerste gezicht zitten er leuke vrouwen tussen. Ook zijn er dames met VEEL overeenkomende interesses. Daar ligt het niet aan. Ik heb gewoon geen zin om iemand via deze weg te ontmoeten. Waar ik deze app dan wel gebruik? Zelfbevestiging! Het voelt goed dat iemand mij liked. Heerlijk zelfs.

Vleeskeuring

Ordinaire vleeskeuring! Een beetje foto’s beoordelen op mooie mensen en daarop de keuze maken om een gesprek te starten. Dat klinkt als een eenvoudige variant van een datingsite. Het zoveelste geval van verschraling van het in het echt mensen ontmoeten in een café. Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk niet dat de digitale wereld strikt gescheiden is van de offline wereld. Sterker nog, ze zijn diep met elkaar verworteld, waarbij de één al lang niet meer zonder de ander kan. Maar ook in het echte leven is er zoiets als een eerste blik, een eerste keuring, alvorens je beslist wel of geen gesprek aan te gaan. Je weet van te voren niet hoe iemand is. Dat weerhoud je niet om een inschatting te maken. Op hoe iemand eruit ziet, hoe hij zich kleedt, hoe hij zich gedraagt, hoe hij zich verhoudt tot andere mensen. Natuurlijk is dat in de digitale wereld allemaal wat lastiger. De persoon aan de andere kant van de lijn of kabel kan zich heel anders voordoen dan hoe hij in werkelijkheid is. Toch is dat niet heel anders in de werkelijke wereld. Ook hier probeer je toch zo positief mogelijk over te komen, zeker als je je aangetrokken voelt tot die andere persoon. Ik denk niet dat er veel verschil zit tussen het ontmoeten van iemand via deze app of in het echt.

Ga dan chatten?!

Toch voel ik niet de behoefte om een chat te beginnen. Dat heeft vast te maken met wat ik wil. Dat weet ik niet. Dus leef ik lekker door zonder al te veel verplichtingen aan te gaan. Daarbij komt dat dat al druk genoeg is. Zo ontmoet ik ik nog wel eens andere, voor mij nieuwe, mensen in het echt. Ik gebruik de app dan ook vooral als tijdverdrijf. In een pauze om de tijd wat te verdrijven. Blijkbaar net als al die vrouwen waarmee ik inmiddels een match vorm. Ook zij laten niets van zich horen. Misschien is dat maar goed ook. Gebeurt dat wel, dan krijgt mijn ego een nog grotere boost en ben ik bang dat die zelfbevestiging omslaat in arrogantie. Voor zover dat al niet gebeurd is, natuurlijk.

4 reacties op “Ik tinder me kapot, maar waarom?

  1. Pingback: Tinder ook voor zoektocht naar nieuwe vrienden | Niels Hagen

  2. Pingback: Terug op Tinder | Niels Hagen

  3. Pingback: Meedoen met ‘Ik heb het nog nooit gedaan’ vergroot je kansen niet | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

  4. Pingback: Hoe ons idee van liefde verandert | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 20 november 2013 door in Leven en getagd als , , , , .
