Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Waarom zo serieus?

Humor. Op internet blijken veel mensen die deugd te ontberen. Je kunt nergens op het net ongein uithalen zonder dat iemand zijn wenkbrauwen fronst, een moraalridder je een preek geeft of dat er opgefokte reaguurder je allerlei ziektes toewenst. Oké, sommige grappen gaan soms te ver. Maar zelfs de grappen die bedoeld zijn als zelfspot kun je niet open en bloot op internet neer zetten zonder dat iemand je uiterst serieus neemt. Is internet geen medium voor grappen?

Weinig grappenmakers zetten hun humor zo in als The Joker in Batman doet. Het is niet de bedoeling om anderen te schaden. Zo nu en dan gebeurt dat wel, waarna een hetze tegen de grappenmaker begint. Met name grappen over net gestorven mensen kunnen niet. Je hoort niet over iemands lijk te gaan, of zoiets. Is de dode na een half jaar vergeten, boeit het niemand meer wat je over diegene zegt. Zo lijkt de grap vooral rekening te moeten houden met de rouwperiode die heerst na een overlijden. Dat kan ik mij goed voorstellen.

Ook zelfspot werkt vaak niet. Zeker voor onbekenden is het moeilijk de scheidslijn op internet te herkennen tussen wat de ander serieus bedoelt en wat als grap. Je moet behoorlijk wat van iemand afweten wil je datgene wat die ander aan onzin uitkraamt ook zo kunnen beoordelen. Internet lijkt iets te zijn voor serieuze mensen.

Ik kan me daar vaak niet goed in thuis vinden. Ik zie internet als één grote speeltuin. Ook geschikt voor grote mensen die zich in het normale leven volwassen behoren te gedragen. Iets wat voor mij overigens al een vrij lastige taak is. Daar kan ik echter met gezichtsuitdrukkingen mijzelf redelijk redden door met een knipoog duidelijk te maken dat iets niet geheel serieus genomen moet worden.

Niet geheel, zeg ik nadrukkelijk. Want hoewel veel van wat ik zeg met een korrel zout genomen dient te worden, zit er vaak in een grap ook een kern van waarheid. Met name de zelfspot maakt het voor mij draaglijk om met mijn eigen tekortkomingen te kunnen leven. Ik doe niet alles fantastisch. Veel dingen kan ik niet. Soms mis ik dingen. Ik kan daar over lopen treuren en het opkroppen, of er met wat zwarte humor een leuke twist aan geven. Dat deel ik graag met anderen. Via internet gaat dat makkelijk en snel, maar is de barrière soms te groot om te begrijpen. In het echt zijn het vooral goede vrienden die verknipte gedachten van mij moeten aanhoren. En ze herkennen. En er om kunnen lachen.

Probeer er op internet ook zo mee om te gaan. Neem niet alles direct voor serieus aan, maar leef je in de situatie in waarin iets ook als grap bedoeld zou kunnen zijn. Humor op internet kan dan prima werken. Het maakt moeilijke omstandigheden in minder depressieve bewoordingen duidelijk, zonder afbreuk te doen van de werkelijke boodschap. Dat leidt tot meer begrip voor elkaar. Meer begrip door middel van humor, wie kan daar nou op tegen zijn?

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 28 december 2013 door in Leven en getagd als , , .
