Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Breekjaar om verkeerde studie keuze tegen te gaan

Verkeerde keuzes, wie maakt ze niet? Acht jaar geleden besloot ik na mijn middelbare school vrijetijdsmanagement te studeren. Fout, zo bleek al na drie maanden. In het vervolg bleek ook de PABO niet de juiste keuze te zijn. De reden voor deze studiekeuzes was dat ik dacht een zeer praktisch ingestelde persoon zou zijn. Een verkeerde gedachte, zo is nu gebleken. Na vier jaar bezig te zijn geweest met geschreven werk moet ik erkennen dat dat mij veel beter beter ligt. Dat moet anders kunnen. Op die gedachte speelt Stichting Breekjaar in.

Het voortgezet onderwijs sluit onvoldoende aan op de persoonlijke ontwikkeling van individuen, aldus Anke van Donkersgoed van Stichting Breekjaar 8 januari in Trouw. Dat betekent niet dat de stichting de aanval opent op het huidige onderwijssysteem. Zij wil juist een aanvulling zijn op de dingen waar de middelbare school geen ruimte voor biedt. Wat de cursus leert is het ontdekken wie je bent en wat je wilt. Door middel van opdrachten, een reis, proefstuderen en ondernemerschap leren deelnemers aan zichzelf te werken. Aan het eind van de cursus zouden zij in staat moeten zijn de juiste studiekeuze te kunnen maken.

Waar ik mij aan stoor is de stelling dat de stichting niet de aanval zoekt op het voortgezet onderwijs. Scholen sluiten niet -of onvoldoende- aan op de vele opleidingen waaruit aankomende studenten kunnen kiezen. Volgens Breekjaar gaat het mis omdat de leerling alleen voorbereid wordt op het eindexamen. Vanuit de overheid is opgelegd waaruit die kennis moet bestaan. Daardoor komen persoonlijke competenties niet aan bod. Maar is het niet juist de taak van het middelbaar onderwijs om ook te werken aan die persoonlijke competenties?

Vier op de tien studenten stopt volgens het CBS voortijdig met de gekozen studie. Dat feit lijkt mij niet bijzonder interessant. Een interessante vraag die ik wil stellen is of er voortgezet onderwijsinstellingen zijn die zorgen voor minder tot geen uitval na een eerste studiekeuze. Dat kan helpen bij het hervormen van het middelbaar onderwijs waarbij niet alleen het eindexamen een doel is, maar waar ook ruimte is om die persoonlijke competenties te ontwikkelen die nodig zijn om een juiste studiekeuze.

Mij zou dat veel geholpen hebben op mijn middelbare school. Ik liep daar lanterfantend doorheen, zonder ook maar een idee te hebben wat ik wilde en wie ik was. De grootste persoonlijke ontwikkeling heb ik dan ook niet daar doorgemaakt, maar door te werken na schooltijd. Dat baantje heb ik nu nog steeds en ik weet niet of ik daar trots op kan zijn.

Eén reactie op “Breekjaar om verkeerde studie keuze tegen te gaan

  1. Pingback: Kiezen tussen hbo of universiteit is niet makkelijk | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 8 januari 2014 door in Actualiteit en getagd als , , , .
