Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Trots op mijn ouders

Afhankelijkheid. Dat is één van de belangrijke thema’s in de film Amour. Een oud echtpaar komt voor een moeilijke keuze te staan wanneer de vrouw verlamd raakt. Zij kan daardoor niet langer voor zichzelf zorgen. Wat doe je op zo’n moment? Laat je verzorgers in huis om zoveel mogelijk taken over te nemen. Laat je je opnemen in een verzorgingstehuis, omdat het in de eigen woning niet langer mogelijk is te blijven leven? Of probeer je toch zoveel mogelijk samen te doen, ondanks de ouderdom en de hoeveelheid zorg die je nodig hebt? Het echtpaar kiest uit liefde voor elkaar voor deze laatste mogelijkheid.

Ik vind het een dappere keuze. De vrouw raakt steeds meer afhankelijk van haar partner. Dat krenkt haar trots. Ze probeert nog van alles zelf te doen. Het gaat alleen niet meer. Ze valt uit bed bij het opstaan, kan niet langer zelf eten en drinken en plast tot haar eigen ontsteltenis in bed. Haar man zeurt nergens over. Hij steunt, moedigt haar aan en doet alles wat hij kan om haar dicht bij zich te kunnen houden. Beide mensen benijd ik, maar ik vraag mij af of ik in een zelfde situatie ook deze keuze durf te maken.

Misschien wel. Want zo deden mijn ouders het ook, toen mijn moeder te ziek was om voor zichzelf te zorgen. Mijn vader bleef thuis en nam vrijwel alle taken op zich. Hij verzorgde mijn moeder zo goed en kwaad als dat kon. En mijn moeder liet dat toe. Ondanks gene vanwege het feit dat zij zo afhankelijk was. Mijn vader verzorgde haar, ondanks de mogelijkheid om die zorg in te kopen, of de mogelijkheid om mijn moeder op te laten nemen in een hospice.

Ik vind het knap dat mijn moeder mijn vader zo dicht bij zich durfde te laten. Ik vind het knap dat mijn vader het aandurfde zo dicht bij mijn moeder te zijn. Uit liefde voor elkaar. Dat ik dat van dichtbij heb mogen meemaken, maakt mij ontzettend trots.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 17 januari 2014 door in Film en TV, Leven en getagd als , , , .
