Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Waarom ik boeken geef (en niet iets anders)

Wat geeft je iemand voor zijn of haar verjaardag? Al enige tijd geef ik mensen boeken voor hun verjaardag. Niet omdat zij daar om vragen. En ook niet omdat zij dat willen. Ondanks de enorme lijsten met wat zij willen ontvangen. Dingen waar je uit kunt kiezen die zij willen ontvangen. Dingen waar zij om vragen. Nee. Ik geef een boek, waar juist niet om gevraagd wordt.

Verjaardagen. Iedereen heeft bepaalde wensen. Zaken die zij willen ontvangen. Een broodrooster. Een pan. Gezelschapsspellen om het nieuwe jaar mee door te komen. Allerlei verlangens waarvan men hoopt dat ze met het vieren van de verjaring van hun leven verblijdt worden. Makkelijk, als je niet weet wat je diegene moet geven. Omdat diegene niet in je hechte vriendenkring zit. Of omdat je geen zin hebt om na te denken. Toch knaagt er iets bij mij. Is dat werkelijk hetgeen dat je wilt geven?

Ik vind van niet. Het is onpersoonlijk om datgene te geven waar iemand om vraagt. Het is te gemakkelijk. Je kiest iets van een lijstje en je bent er vanaf. Je hoeft niet na te denken wat iemand voor jou betekent. Je kijkt de verlangens na en koopt datgene wat iemand verlangt. Het is hoogst onpersoonlijk. Het maakt niet uit wat jij geeft. Als je maar iets geeft.

Ik probeer dat anders te doen. Ik kijk niet naar datgene wat iemand wil ontvangen. Natuurlijk is het mooi om te krijgen wat je wil. Nuttig, of noodzakelijk. Maar wat betekent dat nu werkelijk. Wordt de ontvanger herinnert wanneer het gegeven cadeau gebruikt wordt? Nee, denk ik. Het is weer zo’n voorwerp dat op één of andere manier in de kast beland is. Daarom wil ik iets geven dat de ontvanger herinnert aan mij. Dat niet alleen het gebruik wordt gewaardeerd, maar ook ik die het cadeau gegeven heb.

Daarom geef ik mensen een boek cadeau. Niet zomaar een boek. Ik kies het gegevene uit op basis van mijn voorkeuren. Een boek waarvan ik denk dat het bij de ontvanger past. Het is een persoonlijk cadeau. Een boek waarvan ik denk dat het mijn interesses reflecteert en de interesses van de ontvanger. Of dat zo is? Ik heb geen idee. Maar ik heb in ieder geval mijn best gedaan. En daarmee laat ik zien dat iemand iets, veel, voor mij betekent. En dat is precies datgene wat het cadeau dat ik geef waardevol maakt. Of niet?

Eén reactie op “Waarom ik boeken geef (en niet iets anders)

  1. Case
    19 februari 2014

    Persoonlijk denk ik dat boeken de beste cadeaus ooit zijn. Het is meer dan een pan, een broodrooster of die cd die ze altijd wilden hebben. Een boek is zo veel meer dan wat woorden: een wereld in een stapel papier. En voor ieder mens is er iets wat bij hen past, wat hen meer leert of wat hen helpt. Niets beter dan een boek.

    Like

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 17 januari 2014 door in Actualiteit, Filosofie, Leven en getagd als , , .
