Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Wat je later worden wil

Treinmachinist, vliegtuigpiloot, zangeres, voetballer. Enkele van de meest uiteenlopende antwoorden die kinderen geven wanneer hen gevraagd wordt wat zij later willen worden. Naarmate je ouder wordt, leer je echter wat je kwaliteiten zijn. En ook vooral wat ze niet zijn. Dan moet je het antwoord bijstellen. Niet iedere jeugdvoetballer kan ook profvoetballer worden. Niet ieder kind blijkt later nog te beschikken over een gouden strot. Gelukkig vinden de meeste mensen een beroep dat wel bij de ontwikkelde kwaliteiten past. Maar wat nu als je filosofie studeert?

Wie filosofie studeert, moet namelijk altijd verantwoorden wat hij daar later mee denkt te gaan doen. Er zijn studenten die filosofie er even bij doen als tweede studie. Of die een tweede studie naast filosofie kiezen. Voor hen is het makkelijker een antwoord te vinden. Filosofie en rechten sluiten bijvoorbeeld goed bij elkaar aan. Ook artsen in opleiding kunnen baat hebben bij filosofie, om zo hun ethische achtergronden te ontwikkelen. Maar wat moet je nu als je alleen filosofie studeert?

Meestal geef ik een vaag antwoord. Ik zou de politiek in kunnen. Ook de journalistiek is een optie. En anders zijn er nog diverse ethische commissies waar een plek te vinden is voor een jonge filosoof als ik. Desnoods kan ik met mijn denkniveau nog een opleiding gaan doen binnen een bedrijf om zodoende aan een baan op mijn denkniveau te komen. Maar is dat werkelijk wat ik wil?

Wat ik eigenlijk wil is schrijver worden. Maar ook dat antwoord klopt niet op de vraag wat ik later worden wil. Ik ben al schrijver. Helaas wel een schrijver die niets verdient aan zijn werk. En daar zit de crux. Ik wil een schrijver worden die met zijn werk ook zijn brood verdient. Of dat gaat lukken, is een tweede vraag. Maar om bij voorbaat al voor iets anders te kiezen omdat dat wel geld oplevert zit niet in mij. Het zou mij doodongelukkig maken. Daar is het leven te kort voor. Liever slaag ik ergens niet in, ondanks dat ik er alles aan gedaan heb, en zodoende het gevoel heb alles uit mijn leven gehaald te hebben wat er in zat. Dat klinkt als een beter plan. Word vervolgd. Hoop ik.

Eén reactie op “Wat je later worden wil

  1. Pingback: Nooit vroegen ze mij: “Wie wil je zijn?” | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 26 januari 2014 door in Filosofie, Leven.
