Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Waar leef ik voor?

“Ik ben niet geschikt voor mooie dingen.” Dat spreekt de memorabele Ramona uit in La Grande Belezza. Als dochter van een vijfenzeventig jarige heroïne verslaafde stripclubeigenaar heeft zij nooit leren omgaan met de mooie kanten welke het leven biedt. Dus stript ze, terwijl haar vader een man voor haar zoekt. Een man die haar een waardevol leven kan schenken door haar te schikken voor mooie dingen.

Mooie dingen. Ik geniet er wel van. Ik zoek er zelfs actief naar. Muziek, feestjes, vrienden, vrouwen, mannen of natuur. Bijvoorbeeld een groep vogels die in formatie voorbij trekt. Verwonderend sta ik te kijken. Mijn adem inhoudend, niet-nadenkend, maar aanschouwen wat het schouwspel te bieden heeft. Mijn volle aandacht gefixeerd op wat er aan mijn ogen voorbij trekt.

Want dat gebeurt. Je geniet zwijgend en voelt je euforisch. Maar dan komt de leegte. Het mooie gevoel trekt weg. Wat over blijft is de herinnering. Met die herinnering heb je toegang tot dat mooie gevoel. Het is niet hetzelfde. En het kan het zeker niet evenaren. Toch is hij belangrijk. De herinnering stelt je in staat dat gevoel met anderen te delen.

Dat is wat ik doe. Dat is wat ik, tot zekere hoogte, goed kan. De mooie dingen delen die ik ervaar. Vrienden, familie, kennissen en onbekenden. Het mooiste: met een partner. Het delen van die dingen die je raken, omdat je daar van geniet. Daar draait het in de liefde om. Wie daar niet toe in staat is, is ongeschikt. Ongeschikt om zijn of haar leven met een ander te delen.

Romana kan niet genieten van de mooie dingen om haar heen. Dat maakt het voor haar vader onmogelijk om haar aan een man te helpen. Dat maakt haar leven tragisch. Tot op zekere hoogte. Want ergens is een sprankje hoop. Ze lijkt het zelfs te vinden, in de mooiste paleizen van Rome waar niemand toegang toe heeft. La Grande Belezza spreekt daarmee uit dat het voor een ieder mogelijk is om iets te vinden dat zijn of haar leven mooi maakt. Om dat met anderen te delen. Om zo tot liefde toe te komen die de film aan iedereen toewenst.

2 reacties op “Waar leef ik voor?

  1. hetgoedezaad
    3 februari 2014

    Mensen leven hier op aarde om God te eren. Kom tot berouw en bezinning.

    Like

  2. Pingback: Gelukkig was ik niet bij Dillon Francis | Niels Hagen

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 2 februari 2014 door in Film en TV, Filosofie, Leven, Liefde en getagd als , , , , .
