Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Verjaardagswensen, wat moet je er mee?

Fijne verjaardag, geniet van je dag. Maak er iets moois van! Zomaar enkele berichten die ik van veel vrienden maar ook van onbekenden krijg op mijn eerste dag als negenentwintigjarige. Via social media weet ieder contact dat je er weer een jaartje bij hebt gekregen. Mensen voelen zich verplicht je dan een berichtje te sturen, ook al spreek je ze verder nooit. Waarom is dat eigenlijk? En heb ik daar wel behoefte aan?

Bijhouden wie er jarig is, is nog nooit zo makkelijk geweest. Iedere week krijg je een automatisch bericht met alle verjaardagen van je contactpersonen. Zo hoef je niet te vergeten de jaarlijkse gelukswensen te versturen wanneer iemand zijn geboortedag viert. Toch is dat niet nieuw. Vroeger hadden we een papieren versie, de verjaardagskalender. Nog steeds kijk ik regelmatig op wc’s of mijn verjaardag wel genoteerd staat. Maar met nieuwe technieken, wordt de waslijst aan fijne verjaardagen wel erg lang.

Met de overgang naar nieuwe media is het wel erg makkelijk geworden om zo iemand te feliciteren. Maar maakt dat die felicitatie ook minder waard? Want hoe je het went ook of keert, de meeste mensen zullen helemaal niet nagedacht hebben dat je jarig bent, tot dat ze de melding zien dat dat het geval is. Ik denk echter niet dat dat heel anders is dan met de oude vertrouwde verjaardagskalender. Zou men zonder die kalender immers wel hebben geweten dat die tijd van het jaar weer was aangebroken?

Toch hoef je niet te overdrijven in wie je allemaal een verjaardagswens stuurt. Het is geen verplichting iemand te feliciteren die ver van je af staat. Doe je dat wel, schep je echter wel een verplichting bij mij. Ik zal toch minimaal de moeite moeten doen om je even te bedanken. Of niet? Gelukkig is dat via social media erg makkelijk. Of via deze blog. Daarom: heel erg bedankt voor je felicitaties. Het was een mooie dag, mede dankzij jouw wensen voor mij (dat is natuurlijk onzin, ik zou er sowieso wel een mooie dag van gemaakt hebben).

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 2 oktober 2014 door in Leven en getagd als , , , .
