Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

De virtuele wereld is net zo echt als al het andere

Is liefde die zich op internet afspeelt minder echt dan liefde in de kroeg? Is de boosheid die je voelt wanneer je verliest in een computerspel van mindere waarde dan wanneer je kwaad bent als je portemonnee gestolen is? Is de virtuele wereld minder werkelijk dan de wereld van de fysieke objecten? In ons taalgebruik lijken we die scheiding aan te brengen. Daarbij is dan wat zich virtueel afspeelt minder belangrijk en waardevol, dan wat daarbuiten gebeurt. Ik betwijfel of wat virtueel gebeurt minder waardevol is of zelfs minder echt. Volgens mij is het beiden even echt en is er geen verschil aan te merken tussen beiden ‘werelden’.

Wat is echt?

Om te bepalen wat iets is, kunnen we verschillende methoden gebruiken. Zo zal een wetenschapper de echtheid van een steen anders beschrijven dan een kind. De wetenschapper kijkt met een andere blik en kan op het kleinste, atomaire niveau vertellen wat de ene steen van de ander onderscheid. Een kind beschrijft die steen aan de hand van de vorm, de kleur en misschien hoe deze smaakt. Maakt dat zijn beschrijving minder echt? De steen blijft de steen en iedereen begrijpt hoe zowel de wetenschapper als het kind aan de beschrijving komt.

Het ding op zichzelf

We kunnen dingen perfect beschrijven, tot het kleinste detail aan toe. Maar wat we niet kunnen doen is de essentie van die steen in onze beschrijving vervatten. Wat een steen een steen maakt, is immers onafhankelijk van de beschrijvingen die wij er van doen. Wij hebben onze eigen interpretatie nodig, die gevormd is door onze zintuigen. Maar als dat zo is, kunnen we dan wel de wereld op zichzelf kennen?

Werkelijkheid

Nee, en dat heeft gevolgen voor de werkelijkheid die wij kennen. Deze is afhankelijk van onze beschrijvingen. Maar daaronder ligt een werkelijkheid die bestaat, zonder dat zij afhankelijk is van onze beschrijvingen. Zo bezien zijn onze beschrijvingen dus niet de echte werkelijkheid, maar een interpretatie van ons om met die werkelijkheid om te kunnen gaan. De vraag is of dat erg is.

Betekenis gevende wezens

Wat de mens een mens maakt, is dat hij betekenis geeft aan de wereld om zich heen. Dat helpt hem te overleven in een wereld die zich vaak tegen hem keert. Taal is daarbij één van de belangrijke middelen die we hebben. Om ons tegen gevaar te beschermen kunnen we namelijk goed met onze medemens communiceren. Die taal bestaat uit afspraken over hoe we dingen zien, om er zo over te kunnen praten. Dat betekent echter niet dat die taal de essentie van de dingen om ons heen bevat. Zij zegt iets over de kwaliteiten van dingen die voor ons van belang zijn.

Virtuele wereld

Voor de virtuele wereld geldt hetzelfde. Datgene wat we voelen, meemaken, zien, is net zo echt als wat er buiten die virtuele wereld gebeurt. Met onze beschrijvingen proberen we die virtuele wereld te begrijpen, maar tot de kern raken we niet echt. Maar dat is niet erg. Dat doen we immers in die ‘echte’ wereld ook niet. Zodoende is de virtuele wereld niet minder echt dan die werkelijkheid daarbuiten. Ze behoort er net zo goed toe. Wat we meemaken in de virtuele omgeving is net zo echt als daarbuiten en het zou goed zijn als we daar rekening mee zouden houden.

 

Advertenties

Eén reactie op “De virtuele wereld is net zo echt als al het andere

  1. Pingback: Waarom is vriendschap eigenlijk zo waardevol? | Niels Hagen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 19 oktober 2014 door in Filosofie en getagd als , , , , , .
%d bloggers liken dit: