Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Drank, drugs en aliens

“Hé meneer,  ben je een alien?”

Utrecht, zaterdag, kwart over zeven in de ochtend. Ik ben op weg naar mijn werk. Het is zoals gewoonlijk stil op straat. Af en toe passeert een lotgenoot die hetzelfde doel heeft. Vaker haal ik iemand in die met de laatste krachten thuis probeert te komen na een avond stappen. Met drank en drugs op, waardoor de route niet uit één rechte lijn bestaat. Dat vind ik mooi. Ik denk aan al die keren dat ik mij in en soortgelijke situatie bevond.

“Hé meneer, ben je een alien? Ik zag u zo de grond in gaan!”

Ik ben al voor heel wat uitgemaakt. Altijd op klaarlichte dag, door nuchtere mensen. Pool, Tsjech, Italiaan, Spanjaard, Kroaat en Marokkaan. Blijkbaar heb ik niet het zo gewone Nederlandse uiterlijk. Maar alien kon ik nog niet aan dat lijstje toevoegen. Een interessante, nieuwe benaming.

Drank en drugs doen je de werkelijkheid anders aanschouwen. Maar is dat per sé slecht, verkeerd en onwerkelijk? Ik ben immers net zomin Pool, Tsjech, Italiaan, Spanjaard, Kroaat of Marokkaan als dat ik alien ben.

Alles dat je meemaakt vormt je gedachten en oordelen over nieuwe situaties waarin je terecht komt. Er is niet één ware werkelijkheid die wij waarnemen. Ieder beschouwt zijn eigen waarheid. Drank en drugs hebben daar invloed op. Maar net zo goed hebben je opvoeding, de boeken die je leest of de studie die je gedaan hebt hun invloeden op hoe jij iets ziet.

Dat je die werkelijkheid anders ziet, is niet slecht, verkeerd of onwaar. En met een beetje drank en drugs, kan die er zelfs een stuk mooier uitzien. Want alien is toch een stuk leuker dan een bepaalde nationaliteit die iemand in je denkt te herkennen.

Eén reactie op “Drank, drugs en aliens

  1. Pingback: Het geld is op | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 6 december 2014 door in Filosofie, Leven.
