Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Writer’s block

By GFreihalter (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)%5D, via Wikimedia Commons

“ze waren gewoon niet
gek genoeg
in hun hoofd
om te gaan zitten achter een
typer
en de woorden eruit te laten
ratelen.”

Charles Bukowski – Tussen de races, De laatste nacht van de aarde (vertaling: F. Starik, Stella Bergsma, Dirk-Jan Arensman en Bernard Wesseling)

Vermoeid

De laatste weken heb ik moeite met schrijven. Gedachten zijn er genoeg. Wanneer ik mijn laptop er bij pak, stokt het echter. En dat terwijl ik zeeën van tijd heb. Dat frustreert. Want zin om iets anders te doen heb ik ook niet. Alles wat ik doe kost zoveel energie, dat ik halverwege de dag nodig moet rusten. Als tip kreeg ik om eens iets anders te doen dan wat ik gewend ben. Loop eens wat rond zonder een bepaald doel. Ga schilderen. En doe vooral rustig aan. Hoe goedbedoeld die tips ook zijn, echt lukken wil dat niet.

Gedichten

Tot afgelopen week. Al het gehele jaar loert het oevre van Charles Bukowski naar mij. Een schrijver die benoemd wordt als plat, met verhalen en gedichten die over het leven van gewone mensen gaat. Dus kocht ik één van de nieuwe vertalingen die onlangs zijn uitgekomen. En om de tips toch een kans te geven, ging ik voor een verzameling met gedichten. Want dat is een genre dat in mijn leesgierigheid nauwelijks onder de ogen is gekomen.

Rauw

Een goede keuze. Ik geniet van de rauwe beschrijvingen die Bukowski van het leven geeft. Het leven is niet mooi, lijkt hij in deze gedichten te willen zeggen. Maak het dan ook als kunstenaar niet mooier dan het is. De taal die hij gebruikt is daarom zonder franjes. Geen metaforen om de situaties van een andere betekenis te voorzien. Geen verheven moraal over hoe je zou moeten handelen. Bukowski vertelt wat hij ervaart, wat in hem opkomt, wat hem verwonderd.

Schrijven

Zo ben ook ik begonnen met enkele korte verhalen op te schrijven. Gewoon, over wat mij verwondert als ik over straat loop, het nieuws aanhoor of in gesprek ben met mensen. Niet met het idee om het te verkopen, om er geld mee te verdienen. Maar omdat het mij plezier geeft iets te scheppen uit de wanorde die op mij afkomt. Zo helpt niet alleen schrijven mij het leven door te komen. Het lezen van dit soort werken brengt mij weer op het juiste spoor. Waar naartoe? Geen idee. Dat houdt het wel zo spannend.

“ze wilden niet
schrijven

ze wilden
slagen als
schrijver.”

Charles Bukowski – Tussen de races, De laatste nacht van de aarde (vertaling: F. Starik, Stella Bergsma, Dirk-Jan Arensman en Bernard Wesseling)

Eén reactie op “Writer’s block

  1. Pingback: Hoe krijg je je accu weer vol? | Niels Hagen

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 16 december 2014 door in Leven en getagd als , , , , .
