Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Lijstjes, waarom?

Overal waar ik ben, vliegen de lijstjes om mijn oren. Op mijn werk, tijdens mijn studie en in mijn vrije tijd. Iedereen lijkt er door bezeten te zijn. Volg de lijstjes, dan komt alles goed. Voor iemand als ik die wars is van autoriteit, en dat zijn lijstjes, is het vooral in december een moeilijke periode. Plots lijkt iedereen iets mee te moeten delen in de vorm van zo’n onding. Maar wat is daar nu eigenlijk mis mee?

Lijstjes zijn er voor mensen die niet zelf nadenken. Niet nadenken over wat er moet gebeuren. Wat belangrijk is om te doen. Of welke kwesties interessant zijn om over te schrijven. Ga maar na. De lijsten die je werkgever je iedere week verschaft van wat er moet gebeuren bijvoorbeeld. De werkzaamheden zijn al jaren niet veranderd. Toch is er iedere week weer een lijstje dat aangehouden dient te worden. Keurig vink ik alles af. Meestal is dat halverwege de werkdag klaar, waardoor ik nog vier uur de tijd heb om uit mijn neus te eten. Want wat er moet gebeuren als alles voldaan is, dat zegt men er niet bij.

Voor ik sterf…

Ook is het tegenwoordig heel hip om een bucketlist te hebben. Dingen die je gedaan moet hebben voordat je doodgaat. Als ik al zo’n lijstje zou maken, denk ik dat ik die heel kort kan maken. Bier drinken. Voor de rest hoef ik niet zoveel te doen. Anderen zien dat niet zo. Zij moeten verre reizen maken, carrière ambiëren, kinderen krijgen en Berlijn op z’n kop zetten. Mocht het lijstje afgewerkt zijn, dan vinden ze wel weer nieuwe doelen om aan te voldoen. Wat ze niet zien is dat zij allemaal hetzelfde op hun lijst zetten. Ze doen elkaar allemaal na. En uiteindelijk is hun unieke leven net zo uniek als dat van ieder andere lijstjesvolger.

Dagindeling

Nee dan die mensen die hun hele dagen plannen. Stap voor stap hebben zij op papier gezet wat ze welke dag moeten doen. Niet alleen de afspraken, maar ook wat ze moeten eten, welke boodschappen gedaan dienen te worden, welke was vandaag aan de beurt is en hoe laat het voetbal begint. Ik zie zelfs lijstjes voorbij komen die de partner voor hen hebben gemaakt. Het leven biedt hen geen mogelijkheid tot spontane dingen. Zoals om 10 uur de kroeg binnen gaan. Om vervolgens maar te zien hoe de dag eindigen zal. Behalve dan wanneer dat op hun lijstje staat, natuurlijk.

Bloggers

Afgelopen weken raakte ik de blogwereld ingezogen. Ook daar heel veel lijstjes. Bloggers zetten elkaar aan om lijstjes in te vullen met wat je zou doen. Een soort Dilemma op Dinsdag. Een persoonlijk kijkje op hoe de blogger over dingen denkt. Ik begrijp het niet. Wat is daar nu interessant aan? Blijkbaar hebben bloggers niet de kunde om op gezette tijden hun eigen blog te vullen met interessante gedachten. Toch één voordeel. Het helpt om in stille tijden je blog te vullen.

Plannen

Zelf vind ik dat ook moeilijk, mijn blog vullen met goede inhoud die lezers trekt. Ik ben dan ook ’s werelds slechtste planner. Dat zie ik als een deugd. Niet het lijstje bepaald hoe of wat ik doe, maar ik zelf. Toch is het wel eens lastig. Want zonder al die lijstjes, hoef je helemaal niets te doen. Uit mijn bed komen, waarom zou ik? Die was die er al vier weken ligt zal morgen ook nog niet weggelopen zijn. En de bierflesjes die her en der door het huis verspreid staan werpen best een prima geur af. Je begrijpt: zonder al die lijstjes zijn sommige van mijn dagen te triest voor woorden. Lijstjes zijn dus helemaal zo gek nog niet.

Orde

Lijstjes zorgen voor orde en regelmaat. Daar is niets op tegen. Tot op zekere hoogte. Want wie alles tot in de puntjes plant, zal nooit ruimte hebben om een keer eens af te wijken. Waarom je dat wel zou moeten willen? Om tot nieuwe inzichten te komen. Want dat gebeurt wanneer je dingen anders doet dan wat je gewend bent te doen. Soms iets plannen is helemaal zo gek nog niet. Maar doe het dan met mate, zodat er ruimte voor andere mogelijkheden overblijft.

Eindejaarslijstjes

Daarom zal ik de komende tijd ook wat lijstjes doorgeven. Misschien dat het mij helpt. Om in mijn chaos wat orde te scheppen. Geen lijstjes die ik vooraf maak van wat ik nog wil doen of wil bereiken. Lijstjes achteraf. Om te laten zien waar ik het afgelopen jaar van heb genoten. Om volgend jaar beter op het netvlies te hebben waar ik gelukkig van wordt. Om komend jaar nog meer te kunnen schitteren. Proost!

3 reacties op “Lijstjes, waarom?

  1. Mijn Leven Omgooien
    3 januari 2015

    Wat betreft het aantal lijstjes die mensen bijhouden ben ik het met je eens. Maar lijstjes bijhouden werkt echt. Ik ben een enorme chaoot en als ik mijn agenda niet goed bijhoud dan loop ik achter de feiten aan. Voornemens-lijstjes vind ik dan wel weer onzin.

    Like

    • nielshagen
      3 januari 2015

      Je hebt helemaal gelijk, vandaar ook mijn poging om ten eerste met eindejaarslijstjes te komen. Voor mij zou dat een aanzet moeten zijn om niet alleen terug te kijken, maar ook lijstjes voor komende gebeurtenissen te maken. Dat doe ik nog te veel in mijn hoofd, waardoor ik te makkelijk van dingen afzie. Het is ergens een middenweg in zien te vinden, denk ik!

      Like

      • Mijn Leven Omgooien
        3 januari 2015

        Inderdaad. Mensen zijn de laatste tijd geobsedeerd door lijstjes en ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat men graag wil zien aan de buitenwereld wat voor een perfect leven diegene heeft. Met een bucketlist laten ze zien dat ze alles van de wereld gaan zien, met to-do lijst laten ze zien wat voor een productieve dag ze hebben beleefd. Maak lekker je lijstjes maar post ze aub niet op social media. Dat komt over alsof ze over hun levens willen pochen.

        Like

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 24 december 2014 door in Leven en getagd als , , , .
