Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Mijn ouders maakten mij en ik veranderde hen

Yo, tambien, La mala educacion, Matador, Hable con Ella. Het zijn enkele dvd’s die ik bij mijn vader in de kast zie staan. Ze zijn niet van hem. Ze behoorden toe aan mijn moeder. Ze zou vandaag vierenvijftig jaar zijn geworden. 31 mei 2013 overleed ze. Nu, anderhalf jaar later, is het huis nog vol herinneringen aan haar. En dat voelt fijn.

Opvoeding

De gedachte is dat je als ouder van alles doorgeeft aan je kinderen. Als ouder heb je invloed op hun leven, hun toekomst. Als de kinderen eenmaal groot zijn, verlaten ze het huis. Nadat ze geleerd hebben hoe ze dingen aan kunnen pakken, is het tijd om op eigen benen te staan. Natuurlijk staat de deur altijd open. Voor advies, of gewoon een gezellig gesprek. Zo zou de relatie tussen ouders en hun kinderen voortkabbelen. Tot de ouders er niet meer zijn. Ik heb dat altijd een eenzijdige gedachte gevonden.

Film en muziek

Mijn ouders hadden niet veel op met muziek. Ja, ze draaiden wel eens een cd’tje op de oude radio/cd speler. Overdag was dat vaak Kate Bush. ’s Avonds The Eagles of Queen. De filmcollectie bestond uit een collectie disney videobanden Van die grote zwarte schijven die je in een afspeelding moest stoppen. Als je de film tien keer gezien had, kon hem weggooien omdat de tape vergaan was. Het mooiste was dat je er overheen kon spoelen. Zo kreeg mijn vader het voor elkaar de eerste paardrijles van mijn zusje te wissen voor de Champions League finale van 1995. Afijn, muziek en film stonden niet centraal in ons huis.

Tot ik kwam te werken op de boeken en geluid afdeling van V&D. Ik begon met het verzamelen van nog meer boeken, muziek en films. Mijn ouders gingen daarin mee. Eerst omdat ik begon met het geven van films, muziek of boeken. Later, omdat zij iets nieuws in huis haalden omdat ze tijd kregen om af en toe iets voor zichzelf te doen. Mijn vader begon weer cd’s te kopen en later zelfs te downloaden. Hij begon mij te tippen over nieuwe interessante dingen. En mijn moeder begon zich te interesseren in Spaanse cinema. Mijn zusjes en/of ik gingen dan graag mee naar het filmhuis. Op die ontwikkeling heb ik een grote invloed gehad.

Invloed

De eenzijdige gedachte dat ouders je opvoeden en dat je daarna op eigen benen staat klopt niet. De relatie gaat verder dan dat. Er is een terugkoppeling, waarbij je als kind ook je vader of moeder aanzet tot nieuwe dingen. Door jouw ogen leren zij de wereld op andere wijze bekijken. Dat gebeurt niet pas wanneer je het huis uitgaat. Het start al vanaf het moment dat je geboren bent. Door waar je aandacht naar uitgaat, de woorden die je zegt, of wat jou interesseert. Natuurlijk hebben zij daar invloed op. Door je mee te nemen in de wereld, te laten zien wat er allemaal is. Maar dat je ouders zichtbaar veranderen door wat jij doet, dat zie of hoor je niet.

Tegenwoordig leest mijn vader ook boeken. Mijn vader, een doener, die het liefst de hele dag aan het timmeren is. Hij neemt nu af en toe de rust om wat pagina’s door te nemen. Daar heeft hij nu de tijd voor. Mijn zusjes en ik zijn allen het huis uit. Op de achtergrond hoor ik muziek. Hij heeft een mooie installatie aangeschaft. Vanaf zijn telefoon regelt hij wie er te horen is en hoe hard dat moet klinken.

Betekenis

Het ouderlijk huis krijgt zo betekenis voor ouders en kinderen. In de spullen die er staan, achterblijven wanneer kinderen het huis verlaten, of één van de ouders overlijdt. Ik vraag me af of mensen buiten die relaties het ook zien. Kun je in het huis van anderen zien hoe ouders en hun kinderen melkaar beïnvloeden en hun leven met elkaar delen? Misschien in een foto, of een schildering die de kinderen hebben gemaakt. Maar zie je het ook aan de boeken, films of muziek die er staan. En staan die er nog wel, nu we snel ons lees-, kijk- en luisterplezier aan het digitaliseren zijn? Wat betekent dat voor de zichtbaarheid van onze relaties?

Ik kijk nog eens naar de films waar mijn moeder zo van hield. Wat zou ze genoten hebben van Wild Tales, een film die ik onlangs in het filmhuis zag. Hoewel mijn moeder er niet meer is, blijft onze relatie behouden. Mooi, om dat zo rond kerstavond te ontdekken.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 24 december 2014 door in Filosofie, Leven en getagd als , , , , .
