Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Lijstjestijd: top 10 gelezen boeken 2014

10. Kaddisj voor een kut, Dimitri Verhulst
Anders-zien, een thema dat voor mij belangrijk is. Wat is gek zijn? Wat is waanzin? Verhulst laat het je afvragen, zonder zelf de vragen te hoeven stellen.

9. Platform, Michel Houellebecq
Het meest optimistische boek in het oeuvre van Houellebecq stond al een tijd in mijn kast. Helaas, want ook hier schrijft hij weer met veel ironie onze dagelijkse beslommeringen.

8. De laatste nacht van de aarde, Charles Bukowski
Gedichten die door een eenvoud groots worden. Alledaagse zaken belicht vanuit de blik van een dronken oude man. Fijn!

7. Paranoia, Willem Frederik Hermans
Een boek over mensen die de werkelijkheid net even anders zien. Wie is gek, wie niet en wat betekent dat? Hermans beschrijft zonder enige morele oordelen. Knap!

6. Alles stroomt, Herakleitos
De filosoof waar elke grote filosoof naar terugverwijst. Omdat zijn werk enerzijds toegankelijk is en anderzijds zeer onduidelijk en op meerdere manieren te interpreteren.

5. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan, Milan Kundera
Een boek dat verscheen toen ik vier jaar was en helaas nu pas ontdekte. Via een ruilpagina op Facebook. Wat is techniek toch geweldig!

4. Why lotteries are just, Peter Stone
De basis voor mijn afstudeerscriptie. Waarom loterijen rechtvaardig zijn om schaarse goederen te verdelen.

3. Mr. Mercedes, Stephen King
Stephen King behoort tot de beste vertellers. Zijn schrijfactiviteit is bewonderenswaardig.

2. Vader, Karl Ove Knausgard
Prachtige beschrijving van een vader-zoonrelatie. Deel 1 uit een zesluik, die mij ongetwijfeld nog heel veel plezier gaat bezorgen (zie ook het beste boek dat ik las).

1. Liefde, Karl Ove Knausgard
Hoewel ik het boek nog lang niet uit heb, is dit boek precies wat ik zocht. Het verbind ideeën die ik heb tot een geheel, iets wat de schrijver zelf ook ervoer tijdens het lezen van anderen. Zo komen we telkens een stapje verder.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 29 december 2014 door in Boek en getagd als , , .
