Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Gezondheid in de Bijlmer

Döner_Kebab_(10582151414)

Dirk Vorderstraße, ‘Döner Kebab’.

“Wat doe jij in de Bijlmer?”
“Zomaar, een beetje chillen met m’n vrienden. Jeweetog!”

Werken dus. Het hoofdkantoor, excuus, Service Center, is gelegen in dit beruchte stukje Amsterdam. Via de locatie functie in Facebook Messenger zag één van mijn vrienden dat ik mij op deze opmerkelijke plek bevond. Een plek die doorgaans niet bezocht wordt door jongemannen met een blanke huidskleur, toch? Toch wel. De Bijlmer is al jaren aan een opmars bezig. Vele bedrijven hebben zich hier inmiddels gevestigd. Daarom ben ik hier regelmatig te vinden.

Vertraging

En dat doe ik met plezier. Ik loop graag het stuk van en naar het station. Je ziet er van alles. Vooral op het station geniet ik met volle teugen. Zo ook laatst, toen ik vertraging had door de sneeuw, een storm, of een sneeuwstorm. Er reden minder treinen en dus nam ik plek op een bankje om een boterham te eten. Recht tegenover mij bevindt zich een grote Fit for Free, waar veel mensen naar binnen en buiten lopen. Waar ze naartoe gaan? De buren. Een Döner zaak waar zij ze afgetrainde calorieën er weer aan eten. Vol verwondering kijk ik naar dit tafereel. Waarom doen al die mensen dat, vraag ik mij af.

Gezondheid

Mensen, ze lijken zo irrationeel als maar zijn kan. Eerst brengen ze hun fitheid op peil, om vervolgens de gedane arbeid teniet te doen door hun buik te vullen met caloriebommen waar mensen op dieet stijl van achterover slaan. Maar dat is het punt. De mensen die de sportschool verlaten zijn geen afvallers. Het zijn levensgenieters die na een flinke workout zichzelf belonen met een lekkere maaltijd. Een slimme keuze?

Geest

Ja! Afgelopen jaar verschenen ontzettend veel berichten over wat wel en wat niet verstandig is om tot je te nemen. Brood zou uit den boze zijn, behalve wanneer het gemaakt is van allerlei superzaden. Sowieso was het een goed jaar voor de superfoods, hoewel sommige wetenschappers wel kanttekeningen plaatsen. En al die groente die men zogenaamd biologisch op het dak in de grote stad verbouwt is toch ook niet zo gezond als het leek. Maar waar je niemand over hoort, is dat je naast je lichaam ook nog een ‘geest’ hebt dat verzorging nodig heeft. Door je lichaam allerlei ‘slecht’ voedsel te ontzeggen, belast je je verstand. Want wat is het moeilijk om die mars bij de toonbank, de patat van de snackbar om de hoek, de pizza via thuisbezorgd.nl, of een lekkere wijn bij het diner te moeten missen. Kun je met al die keuzes niet op een andere manier omgaan?

Middenweg

De levensgenieters in de Bijlmer menen van wel. Hoe? Door een middenweg te vinden. Door een beetje te sporten, naast te genieten van lekker eten, drinken en andere bezigheden die het leven de moeite waard maken. Omdat niet alleen zorgen voor een gezond lichaam maakt het leven de moeite waard. En dat komt bij Station Bijlmer mooi tot uiting door de fastfoodketen naast de sportschool. Fantastisch, of niet?

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 6 januari 2015 door in Filosofie, Leven en getagd als , , , .
