Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Aanslag Charlie Hebdon is aanslag op onze waarden

charlieVerdriet, pijn en stilte. Dat is wat ik voel. Niet het verdriet van toen mijn moeder overleed. Niet de pijn die ik voelde na een verbroken relatie. En ook niet de stilte die na zulke gebeurtenissen over mij heen vielen. Ik kan het niet plaatsen. Maar ik ben kapot.

Dichtbij

Dat voelt vreemd. Ik heb weinig met Frankrijk. De taal vind ik niet speciaal, op school had ik er altijd moeite mee. De cultuur vind ik ook niet bijster interessant. Soms komt er een mooie film uit het land. Michel Houellebecq is één van mijn favoriete schrijvers. En stokbrood kan ik ook waarderen. Maar verder heb ik er helemaal niets mee. Toch voel ik een grote verbondenheid met de aanslag van gisteren. Meer dan bijvoorbeeld, hoe gek het ook klinkt om te vergelijken, het neerhalen van de MH17. En dat terwijl die gebeurtenis dichterbij staat. 193 Nederlanders vonden de dood. Nederlanders. Landgenoten. Waarom dan toch dit gevoel?

Geweld

Misschien is het het brute geweld dat op tv en internet te zien is. Tot in detail zie je twee terroristen de aanslag plegen. Ondanks de afstand, komt het opeens zo dichtbij. Zo je woonkamer in. Op tv volgt de analyse. In koelen bloede (PAS OP, ONGECENSUREERD!) gaan de twee mannen op hun doel af, halen de trekker over, kijken in het rond en stappen hun auto weer in. Beelden die je kent uit een film, maar niet van de straat hier uit de buurt. Hoewel, de aanslagen in Amsterdam die verband houden met het drugscircuit kennen ongetwijfeld grote gelijkenis. Toch zijn het ook niet de beelden, volgens mij.

Waarden

Ik denk dat het waarom van deze aanslag mij raakt. Het neerhalen van het vliegtuig deze zomer was een grove fout van een groepering die een oorlog aan het vechten was. Niet wetende dat er nog passagiersvliegtuigen overvlogen, dachten zij een kleine overwinning te hebben behaald door een gevechtsvliegtuig neer te halen. En het vermoorden van mensen die betrokken zijn bij criminaliteit, ook daar voel ik mij, excuseer, niet heel treurig bij. Maar wanneer één van de belangrijke verworvenheden in Europa zo onder vuur komt te liggen, dan raakt mij dat. Onze veiligheid, waar we ons eigenlijk niet eens meer zo bewust van zijn in ons huis, op straat of op ons werk, daar is nu een einde aan gemaakt.

Vrijheid

Het geweld, dat vooralsnog altijd ver van ons bed is gebleven, gebeurt nu op een steenworp afstand van ons land. Niet langer in Israël en Palestina, Afghanistan, Iran en Irak of Syrië. Frankrijk, het land waar wij Nederlanders zo graag onze ultieme vrijheid vierden: vakantie. Dat land staat nu symbool dat we van die vrijheid niet langer onbezorgd kunnen genieten. Die vrijheid staat onder druk nu we ons niet zomaar veilig kunnen wanen.

Verdriet, pijn, stilte

Zes uur. Het journaal opent met de aanslag. Beelden van de executie op de nationale tv. Ik zie ze. Het moment waarop één van de daders de liggende agent dood schiet is vervangen door een zwart beeld. In mijn geheugen spelen de beelden zich gewoon af. Het erge is, dat die beelden me al niet meer zoveel doen. Daar schuilt het gevaar. Dat het al gewoon begint te worden. Dat ik de situatie accepteer, deze als normaal begin te zien. Dat het normaal is dat je niet veilig over straat kunt gaan. Want dat doen dingen, als je je er maar aan bloot blijft stellen. Ik hoop dat het bij dit ‘incident’ blijft. Een eenmalige gebeurtenis. Zodat ik het niet normaal ga vinden, die gebeurtenis die gisteren in Parijs plaats vond. Dat onze waarden als vrijheid en veiligheid overeind blijven. Omdat die van meer beschaving getuigen, dan de waarden die men buiten het Westen propageert.

8 reacties op “Aanslag Charlie Hebdon is aanslag op onze waarden

  1. gewoonanneke
    8 januari 2015

    Leuk dat je mijn blog bent gaan volgen welkom. Ik deel precies dat gevoel dat je beschrijft. Alsof ze over een bepaalde grens zijn gegaan. Van tot zover en niet verder. Onze verworvenheden torpederen.

    Like

    • nielshagen
      8 januari 2015

      Dank!

      Het zal nog wel even blijven malen in mijn hoofd/blog.
      Juist bloggers hebben nu de taak om duidelijk te maken waarom het mis is om deze verworvenheden te torpederen. We moeten dus nadenken waarom deze dingen als vrijheid, veiligheid en mening kunnen uiten zo belangrijk voor ons zijn. En dat is geen makkelijke opgave!

      Liked by 1 persoon

      • gewoonanneke
        8 januari 2015

        Ik heb in mijn blog jouw verhaal gelinkt, heb je er bezwaar tegen dan hoor ik het wel,dan haal ik het wel weg. Maar het verwoord zo precies zoals ik het voel.

        Like

      • nielshagen
        8 januari 2015

        Ha Anneke,

        ik vind het mooi dat mijn blog jouw gevoel zo verwoord. Op dezelfde manier heb ik ooit een stukje tekst van iemand op mijn blog overgenomen, onder de titel “waarom zelf schrijven?”

        Ik ben daarom vereerd dat je op jouw blog naar de mijne linkt.

        Bedankt!

        Liked by 1 persoon

      • beaunino
        8 januari 2015

        Hoi Niels, mooi verwoord. Ik kom hier via Anneke. Zelf heb ik vanmorgen ook een stukje geplaatst, en er zijn gelukkig meer bloggers die dat hebben gedaan.
        Allemaal op vredelievende wijze.
        Groetjes, Narda

        Liked by 1 persoon

      • nielshagen
        8 januari 2015

        Ha Narda,

        Bedankt voor je reactie.
        Ik vind het mooi hoe iedereen in woorden deze gebeurtenis probeert te vatten. Iets, dat eigenlijk helemaal niet te vatten is.

        Dat frustreert!

        Like

  2. Pingback: Een zwarte dag…….. | gewoonanneke

  3. ria
    8 januari 2015

    Het is inderdaad niet te bevatten . Complete waanzin

    groetjes, Ria

    Like

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 8 januari 2015 door in Actualiteit, Leven en getagd als , , , , .
