Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Ook het gewone is bijzonder

Steven Depolo, 'Good Job'.

Steven Depolo, ‘Good Job’.

“Wat een goed verhaal vertelde je!” Zo begon ik het gesprek met een oud studiegenoot onlangs. Ik vind het belangrijk mensen te prijzen wanneer zij iets doen wat je bij blijft. Ik had deze studiegenoot verder nooit gesproken. Eén keer was er een korte discussie. Waarover kan ik mij niet meer herinneren. Maar dat moment dat hij zijn eigen verhaal deed over zijn onderzoek, dat kan ik mij goed herinneren. En hijzelf? Hij vond het allemaal niet zo bijzonder.

Prestatie

Lofuitingen. Zelf krijg ik ze ook wel eens. Als ik iets heb gedaan dat anderen als een moeilijke taak zien. Voor mij zijn zulke dingen vaak kleine moeiten. Ik weet van mijzelf dat ik het kan, dus de prestatie is helemaal niet zo groot. Vind ik zelf. Het is dan ook moeilijk om de bewondering van een ander te ontvangen. Moeilijker dan kritiek, bijvoorbeeld.

Kritiek

Wanneer iemand je op je onvolkomenheden wijst, is er eerst weerstand. Ontkenning ook. “Maar zo heb ik het niet bedoeld”, denk ik vaak. Ik spring in de verdediging, zeg dat het niet mijn fout is. Alsof het verkeerd is om kritiek te krijgen. Maar daar leer je mee omgaan. Rustig laten landen, na een tijdje nog eens terugblikken op de situatie. Je komt er dan achter dat het inderdaad ook anders had gekund. Je leert er van. Hoe anders is dat als men je complimenteert met iets uitzonderlijks. Uitzonderlijk in hun ogen dan.

Vals

Is het bescheidenheid? Misschien zelfs valse bescheidenheid? Of is het iets anders? Ik probeer het bij mij zelf te ontdekken. Ik vraag me af of ik me verlegen voel, als iemand mij een compliment maakt. Vind ik het moeilijk om die waardering te ontvangen? Net zoals, hoewel anders, kritiek? Ik geloof van niet. Vals is de bescheidenheid ook niet. Je hoeft mij niet nog meer te prijzen. Ga over tot de orde van de dag, denk ik. Of kijk nu eens hoe bijzonder de prestatie nu werkelijk is.

Bijzonder

Want waar men mij voor prijst, is iets waar ik voor geleerd heb. Het is vaak een routine. Zo doe ik nu eenmaal. Ik heb het me eigen gemaakt, weet hoe ik moet handelen in die specifieke situatie. Ik doe wat er van mij verwacht wordt. Doe vooral  wat ik van mijzelf verwacht. Het is allemaal niet zo bijzonder. Dus waarom zou men mij er voor prijzen? Is het niet prijzenswaardig wanneer wat je doet tot een onverwachte uitkomst leidt? Dat je iets voor elkaar krijgt, wat je nog niet eerder gelukt is?

Onverwacht

Ik denk terug aan mijn oud studiegenoot. Ik denk aan mijn gevoel waarom ik hem moest vertellen dat ik zijn voordracht waardeerde. Het was voor mij onverwacht. Een stille jongen die alleen het noodzakelijke zei. Iets inbracht als het iets toevoegde aan een discussie, niet omdat hij iets moest laten horen. Iemand die mij niet opviel, maar dat nu opeens wel deed. Echter was voor hem zelf zijn voordracht helemaal niet zo onverwacht. Hij deed gewoon wat hij gewend was te doen. Een sterk, inhoudelijk stuk schrijven en dat aan ons laten horen.

Herwaardering

Maar is dat dan niet precies het prijzenswaardige. Dat je doet wat jij van jezelf verwacht. Dat dat ook bewonderenswaardig is. Iets dat te weinig waardering krijgt? Gewoon zijn is niet gek genoeg. Het is hetgeen dat we verlangen. Niet van anderen, maar van ons zelf. Aan onze eigen standaarden voldoen. Daar hoef je niet bescheiden over te zijn. Daar mag je zelfs de waardering van anderen voor ontvangen. Herwaardeer het gewone, accepteer de complimenten en ga weer door. Door met gewoon zijn. Omdat dat ook bewondering verdient.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 13 januari 2015 door in Filosofie, Leven en getagd als , , , , , .
