Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Hoe krijg je je accu weer vol?

1150214_1378778089017317_1272002169_nRust, Reinheid en Regelmaat. Dat is de tip die ik afgelopen week las op het blog van Beaunino, voor als je last hebt van een lege accu. Je begrijpt: het gaat niet om de accu van je telefoon, maar die van jezelf. Door te zorgen voor voldoende rust, goed eten en dat in de juiste verhoudingen is het mogelijk om de dagen door te komen zonder vermoeidheid te voelen. Je kunt gewoon doorgaan. En is dat niet wat we allemaal willen?

Batterij

Toegegeven. Ik had even gehoopt dat het toch ging om nieuwe tips om die accu van je telefoon te sparen. Want wat wil. Mijn telefoon valt sinds mijn vakantie, begin november, continu uit. Als ik een foto probeer te maken met flits, als ik een bericht naar iemand stuur of wanneer ik Facebook rond struin op zoek naar leuke filmpjes. Heel irritant, maar iets wat makkelijk te verhelpen zou moeten zijn. Bijvoorbeeld met een nieuwe batterij, of goede tips om die batterij weer werkend te krijgen.

Probleem

Want het probleem is niet dat die batterij snel leeg is. Wat er mis gaat, is dat de telefoon zichzelf uitschakelt, opnieuw opstart en aangeeft dat hij opgeladen wil worden. Zet ik hem echter na een tijd uit hebben staan weer aan, geeft het indicatiemetertje een volle batterij. Het is niet de accu die niet werkt, maar de software die vreemde dingen over mijn batterij denkt.

Leven

En zo voel ik mij zelf de laatste weken ook. Fysiek gezien doe ik niet zo veel. Ik wandel wat, sport af en toe en werk een beetje. Maar opeens is het over en moet ik even slapen. Ik voel me leeg, vermoeid, zonder echt moe te zijn. Na een uur mijn ogen dicht te hebben gedaan, kan ik ook gewoon weer verder met mijn leven. Nu is het zo dat die vermoeidheid mij op de meest verrassende momenten overvalt. Echt prettig is natuurlijk niet. Ben ik iets aan het lezen, val ik in slaap. Werk ik, kan ik opeens niet meer op mijn benen staan. Kijk ik een goede film, moet ik toch echt even de pauze knop indrukken. En heb ik seks, nou, je begrijpt het al.

Telefoon

Mijn telefoon heeft overigens een oplossing gevonden. Laat hem gewoon lekker aan het stopcontact zitten, dan is er niets aan de hand. Goed, je bewegingsvrijheid is zo natuurlijk geheel verdwenen. Daarvoor had ik toch niet een mobiele telefoon aangeschaft. Maar al met al geeft het ook wel rust. Ik kijk minder naar mijn telefoon, naar de berichten die ontvangen zijn en concentreer me meer op de dingen waar ik mee bezig ben. Zo ook mijn telefoon, die gewoon netjes de berichten door stuurt, zonder uit te vallen.

Schrijven

Kan ik ook niet zo gaan leven, dacht ik. Doe alleen nog maar de dingen die mij energie geven, zoals mijn telefoon dat doet. Een beetje lezen, af en toe iets kijken, eten, drinken, koken en vooral: heel veel schrijven. Dat is wat mij op het moment heel makkelijk af gaat, waar ik plezier uit haal en waar ik wakker van blijf. En al die andere dingen? Die doe ik dan zo’n beetje tussendoor, wanneer het uitkomt. Zo leer ik toch nog wat van die eigenzinnige telefoon van mij.

Eén reactie op “Hoe krijg je je accu weer vol?

  1. beaunino
    18 januari 2015

    Volgens mij heb jij gewoon een lekker warm zonnetje nodig!

    Like

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 18 januari 2015 door in Leven en getagd als , , , .
