Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Humor en afleiding helpen ons de dag door

V&D_logo“Het is wat hè!”
Ik kijk de vrouw vragend aan. “Wat is wat?”
“Nou, die man op de tv, met dat pistool!”

V&D

Eindelijk. Eindelijk, iemand die het over iets anders heeft dan over V&D. Want die mensen kan ik op dit moment niet luchten of zien. Iedereen heeft er wel een mening over. De collectie is niet goed. Het interieur is sterk verouderd. Er is geen personeel in de winkels. En als je dan al een medewerker tegen het lijf loopt, is die ook nog eens chagrijnig/ongeïnteresseerd/weet hij niets van de afdeling af. Nee, het is helemaal niets bij V&D.

Collega’s

De collega’s doet het niets. We zijn het wel gewend. Sterker nog: wij zijn zelf de grootste criticasters van het warenhuis. We weten allemaal heel goed waar het fout gaat. Dat geven we ook aan. Tot aan de top van het bedrijf laten we onze ideeën horen. Maar ook zij zitten met de handen in het haar. De jarenlange tegenvallende cijfers bieden weinig ruimte om iets structureels te veranderen. En dat vinden wij zonde. Doodzonde.

Humor

Toch heeft dat allemaal weinig effect op ons humeur. Onderling blijven we grappen maken. “Er stond hier toch ergens een nietapparaat, maar ook die is weg”, stelt één van onze collega’s vast. “Ook onder het personeel is het pakken wat je pakken kan, voordat het te laat is”, antwoordt een ander. Humor. Dat is onze redding. Zo slagen wij er in om iedere dag door te komen. Want dat is het, wanneer je telkens weer met verontrustend nieuws wordt geconfronteerd. Nieuws waarbij de directie telkens weer haar visie aan ons geeft. Aan informatie van bovenaf op dit moment geen gebrek.

Vermoeiend

In de winkel komt de volgende storm klanten binnen. Aasgieren en ramptoeristen. Ze hebben allemaal hun verhaal klaar. Het is een minderheid. De meeste mensen steken je een hart onder de riem. Ze komen hier al jaren. Beide soorten klanten zijn vermoeiend. Telkens weer dat wijzen op de situatie. Wat wij, het personeel, willen? Ons werk. Verkopen. Daar komen we tenslotte iedere dag ons voor bed uit.

Afleiding

“Kunt u het apart voor mijn inpakken?”
Ik pak de dvd’s in.

“Ja, volgens mij willen ze laten weten dat het niet allemaal ver van ons bed gebeurt.” Ze kijkt haar vriendin aan. Die is bezig geld te zoeken voor haar aankoop en ziet haar blik niet. “Nee, het moest er een keer van komen dat het hier in Nederland zou gebeuren. Een aanslag.”

Ik bemoei me niet met haar verhaal. Ik ben blij dat ze het, als één van de weinigen vandaag, niet over V&D heeft. Het gespook in mijn hoofd over wat er van het bedrijf waar ik mij al jaren voor inzet terecht moet komen verdwijnt voor even.

Ik overhandig haar de verpakte films.
“Dank je wel!”, zegt ze enthousiast.
“Fijn weekend mevrouw!”, begroet ik haar.
“Jij ook, tot de volgende keer.”

Ik kijk haar na. Ik hoop dat er een volgende keer komt.

7 reacties op “Humor en afleiding helpen ons de dag door

  1. beaunino
    1 februari 2015

    Ik hoop nu maar voor je dat je een fictief verhaal geschreven hebt?
    Ondanks het V&D leed, knap geschreven.

    Liked by 1 persoon

  2. Rob Alberts
    1 februari 2015

    Bemoedigende groet,

    Liked by 1 persoon

  3. jokezelf
    14 februari 2015

    Sterkte! Ik hoop dat V&D gered wordt en dat jullie niet al te veel hoeven in te leveren. Ik vind eigenlijk dat degenen die V&D een paar keer voor heel veel geld verkocht hebben, een deel van dat geld terug in V&D moeten stoppen.

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      15 februari 2015

      Dat zou mooi zijn, natuurlijk. Aan de andere kant denk ik dat V&D vooral niet terug moet blikken naar het verleden. Tijden veranderen. De vraag is hoe je daarbij kan aansluiten. Een deel zal een kostenreductie zijn. Aan de andere kant moet het vooral proberen klanten terug het warenhuis in te krijgen en die te laten kopen. Dat is waarschijnlijk nog veel moeilijker te bereiken. Maar zeker niet minder noodzakelijk!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 31 januari 2015 door in Actualiteit, Leven en getagd als , .
