Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Verloren onderbroek

“Ligt daar nou een onderbroek?”
Ik kijk in de richting waar mijn collega naar wijst. Inderdaad, een onderbroek. Zomaar op een stukje gras langs het water.
“Hoe kun je die nou hier verliezen?”
Ook ik ben verbaasd. Verderop liggen nog meer kledingstukken. Een shirt, een broek. Zou iemand het aan hebben gedurfd met deze kou het water in te duiken? Maar waarom zou hij daarna zijn kleren achterlaten?

Verloren kleding

Ik vind het maar vreemd. Achtergelaten kledingstukken in een niemandsland. Kan het zijn dat iemand zomaar vergeet een schoen mee te nemen? Waarom heeft hij dan de ander wel meegenomen? Of een enkele sok. Die mis je toch meteen wanneer je je schoen aantrekt? Een achtergelaten panty, dat kan ik nog begrijpen. Toch vraag ik me af waarom je langs de weg uit zou trekken wanneer er een ladder in zit.

Kwijt

Zelf raak ik nooit iets kwijt. Ja, soms ben ik mijn sleutels zoek. Maar na vijf minuten zoeken kom ik er achter dat ze achter het kastje zijn gevallen. Of ze blijken nog in die ene broek te zitten die ik gisteren aan had. Hetzelfde geldt voor mijn portemonnee. Eén keer ben ik mijn pinpas verloren. Toch herinner ik mij de situatie precies. Ik had hem los in mijn achterzak gestoken in een drukke kroeg. Bij het volgende rondje pakte ik mijn portemonnee uit dezelfde zak, waarbij het pasje er ongemerkt uitviel. Maar op zo’n ongemerkte manier een onderbroek, sok of schoen verliezen, kom op, dat overkomt je toch niet? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Opgewonden

Ik vraag me af wat de verhalen zijn achter die zielloze kledingstukken. Verwaarloosd zoals ze daar liggen, niet langer gewenst om aangetrokken te worden. Vooral de verhalen naar ondergoed wekken mijn interesse. Wat doet een bh aan een lage tak in een boom? Was het wellicht een aandenken van een student aan een verovering van die nacht? Hoe komt het dat een jonge vrouw haar string in het gras achterlaat? Zouden zij en haar vriend hun opgewondenheid niet langer in bedwang hebben kunnen houden en ter plekke seks hebben gehad? Of is het een minder spannend verhaal. Is het kleine stukje stof uit een open tas gevallen?

Waarde

Het verliezen van kleding vertelt iets over de waarde er van. Het deert ons niet langer als we kleding moeten vervangen. Hoe anders was dat in mijn jeugd. Mijn ouders waren woest als ik met een gat in mijn spijkerbroek thuis kwam omdat ik met straatvoetbal gevallen was. En wanneer ik bij het in een boom klimmen een scheur in mijn shirt opliep kon ik zonder eten naar bed. Het leven met drie kinderen kostte mijn ouders geld. Geld dat niet aan een boom in de tuin groeide. Hebben mensen daar nu minder last van? Of is de kleding goedkoper geworden? Misschien is het een beetje van beiden. De meeste mensen hebben het goed in Nederland. Maar kleding lijkt met allerlei prijsvechters op de markt ook minder geld op te moeten brengen. Je draagt iets twee keer en gooit het daarna weg. Of geeft het door aan een vriend of een goed doel. De waarde van kleding is verminderd. Het maakt niet meer uit als het kapot gaat, of wanneer je het verliest.

Verloren onderbroek

Toch twijfel ik aan de theorie dat kleding geen waarde heeft. Een onderbroek verliezen, hoe doe je dat? Ook al heeft de onderbroek wellicht de minste waarde van alle kleding in geld, het is toch verdomd vervelend om zonder het ding in een spijkerbroek te schieten. Zonder string in een kort rokje op de fiets zitten lijkt mij ook geen pretje. De functionele waarde blijft onveranderd. Het is toch wel zo prettig om iets onder je zichtbare kleding aan te hebben. Al is het maar voor je eigen gevoel. Je voelt je toch wat zekerder. Hoe is het dan mogelijk zoiets te verliezen? Wie weet het verhaal, achter al die verloren kledingstukken?

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 13 februari 2015 door in Filosofie, Leven en getagd als , , , , .
