Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Media aandacht noodzakelijk voor herprofileren V&D

V&D_logoV&D was trending. Het warenhuis met stoffig imago wist drie weken lang de aandacht van Nederland te trekken. Met alle gevolgen van dien. Het gaat tenminste nog een half jaar door met klanten bedienen. Via internet en in alle 63 vestigingen verspreid door het land. Maar hoe de toekomst er uit zal zien voor het grootwinkelbedrijf blijft vooralsnog onduidelijk. Het lijkt er op dat niemand dat iets interesseert. Media hebben geen aandacht meer voor V&D nu een faillissement is afgewend. En dat terwijl die aandacht broodnodig is.

Sokkenman

Heel Nederland wond zich op over de teloorgang van het oer-Hollandse warenhuis. Ruim 125 jaar bestaan, dat kun je toch niet zomaar laten verdwijnen? Veel internetgoeroes vroegen zich af of V&D wel een toekomst had. Was het warenhuis niet gewoon uit de mode geraakt? Maar ook positieve aandacht kwam er genoeg. De sokkenman was een hit. Man bijt hond besteedde er ruime aandacht aan. Maar nu duidelijk is dat de winkelketen nog even door kan, is de aandacht ook verdwenen. En dat terwijl V&D nog lang niet gered is. Waarom is nu opeens die aandacht weg?

Het nieuws

Volgens Correspondent oprichter Rob Wijnberg draait het om de filosofie van waaruit media werken. Zij richten zich op zaken die in eens anders dan normaal lijken te zijn. Ze richten zich op de uitzondering. De plots benoemde situatie van V&D was er zo één. Niemand had er aan gedacht dat zo’n grote keten zomaar op omvallen stond. Wijnberg vraagt zich echter af of dat ook is waar media zich op zouden moeten richten. Waarom niet het nieuws weergeven dat langdurige situaties weergeeft? Zo ontstaat een beeld dat de werkelijkheid minder beperkt weergeeft.

V&D

Wanneer media hun aandacht langer op V&D hadden gevestigd, had de schok niet zo groot geweest. De ontstane situatie is niet iets van het afgelopen jaar. Het is ook niet typisch V&D. De hele gevestigde Nederlandse detailhandel heeft last van dezelfde problemen. De markt is lang onveranderd gebleven. Condities voor alle bedrijven waren min of meer gelijk. Maar met de globalisering is die Nederlandse markt veranderd. Er zijn nieuwe spelers op die markt. Veel Nederlandse bedrijven zijn niet mee veranderd. En daarom zitten zij nu met de gebakken peren.

Aandacht

V&D probeert daar iets aan te doen. De manier waarop is on-Nederlands, aldus media. Maar is dat niet hoe deze bedrijven zich moeten gedragen, om orde op zaken te stellen? De meningen verschillen. Hoe dan ook, de eerste stap is gezet. Maar dat betekent niet dat V&D gered is. Het komende half jaar zal er veel veranderen. Achter de schermen, maar vooral ook in de winkels zelf. En dat zal V&D aan haar klanten moeten uitleggen. Maar hoe doe je dat zonder media aandacht?

Herprofileren

Het warenhuis zal zich opnieuw moeten profileren. En daar heeft het de media bij nodig. Hoe maak je anders duidelijk waar je als warenhuis voor staat? Voor het herprofileren lijkt een aantal vragen centraal te staan. Is het noodzakelijk om op vele locaties zichtbaar te zijn? Moet er op de plekken waar V&D is, zoveel verkoopruimte beschikbaar zijn voor een willekeur aan goederen? Waar moet de collectie überhaupt uit bestaan? Voor welke artikelen moet de klant als eerste naar V&D toe? Moet V&D wel in al die 63 steden aanwezig zijn? En wie is nu eigenlijk die klant die V&D wil binnen halen?

Leren van La Place

Voor de klant zal die verandering niet altijd even duidelijk zijn. Waarom maakt V&D de keuzes die ze zal gaan maken? Media aandacht is daarbij noodzakelijk. Maar doordat de veranderingen geleidelijk zullen zijn, is het maar de vraag of er aandacht van die media zal komen. En dat terwijl dat nu juist de manier is om klanten je verhaal te vertellen. V&D moet daarom zelf de media opzoeken. Het warenhuis kan leren van het kleinere broertje. La Place. La Place ondersteunt V&D al jaren en heeft een goede band met haar gasten. In de media spreekt men dan ook zeer positief over de eetgelegenheid in het warenhuis. En door zich te verbinden met bedrijven als Google profileert het restaurant zich als een winnaar. Een duidelijke koers en profiel heeft de Amerikaanse internetgigant doen besluiten met de Hollandse restaurant keten in zee te gaan.

Toekomst

Of V&D het gaat lukken om als winnaar uit de strijd gaat komen, moet blijken uit de toekomst. Daar hebben ze de media hard bij nodig. De eerste stap is gezet door een faillissement af te wenden. Een eerste nederlaag afgewend. Nu moet het bedrijf doorpakken, duidelijk maken waar het voor staat. Want een kostenreductie alleen gaat het bedrijf niet redden. V&D moet de klant voor zich terug winnen. Dat kan alleen door een assortiment aan te bieden dat de klant wil. En bovenal: het moet duidelijk zijn voor die klant wat dat assortiment is. Als dat lukt, komt het vast wel goed met V&D.

Advertenties

Eén reactie op “Media aandacht noodzakelijk voor herprofileren V&D

  1. Pingback: V&D maakt zich op voor verkoop | Niels Hagen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 15 februari 2015 door in Actualiteit en getagd als , , , , .
%d bloggers liken dit: