Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Gelukkig was ik niet bij Dillon Francis

Gelukkig dat ik niet gegaan ben. Niets voor mij, dat concert van Dillon Francis. Je weet wel, die gozer die enorm dikke tracks maakt waar vrouwen op twerken en mannen hun T-shirts op uit trekken. Ik zie de foto’s van het concert in de Melkweg voorbij komen. Hele jonge fans gaan los op de toffe muziek, poseren half naakt en lopen rond met papieren vol met teksten. Ik word oud, bedenk ik me. Sommige feesten daar moet ik niet meer naartoe willen.

Grenzen

Ja, ik geef het toe. Ook ik waardeer het werk van Francis. Veel van zijn werk draai ik rustig in mijn setjes. Toch denk ik niet dat ik me bij het concert in Amsterdam zou vermaken. Het komt door het publiek. De muziek trekt allemaal jonge mensen aan die heel anders in het leven staan dan ik. Of in ieder geval een ander moment. Ik zou me vooral irriteren aan de jonge meisjes die idolaat vooraan de naam van de producer schreeuwen. Of de jonge gasten die half ontbloot over de dansvloer heen lopen. Sommige dingen moet je niet meer willen doen te midden van andere generaties. Je zult jezelf moeten begrenzen, je tegen jezelf beschermen zodat je geen desastreuze avond meemaakt. En dat is deze keer gelukt.

Concert bezoekers

Maar ga je naar een concert niet puur voor de muziek, vragen mensen zich af. Doet het publiek, de omgeving of het bier er wel toe? Het gaat toch om de uitvoering van de artiest? Je kunt dus best naar een concert waar geheel andere generaties rondlopen. Waardoor jij de enige vertegenwoordiger bent van je leeftijdsgenoten. Of zit dat toch anders? Is er meer dan muziek nodig dat een concert tot een hoogtepunt kan maken? Gaat het niet om een totaalbeleving?

Meer dan muziek

Natuurlijk klinkt een live optreden anders dan wanneer je een track via Spotify beluistert. Een concert beluisteren via Youtube geeft een ander beeld dan wanneer je er daadwerkelijk bij was. Toegegeven, de live beelden van het optreden van Dillon Francis zien er geweldig uit. En even beklemt mij het gevoel dat ik er bij had moeten zijn. Maar dan zie ik weer de beelden van het publiek, de uitzinnig jonge menigte. Het is een cultuur waar ik niet langer onderdeel van wil zijn. Het is niet de muziek, maar het geheel dat mij niet langer raakt.

Samenvallen

Er zijn van die concerten waarbij alles samen lijkt te vallen. Het zijn die momenten waarbij de locatie iets toevoegt aan een concert. Bijvoorbeeld een ondergaande zon bij de singer-songwriter, het industriële complex bij een technoset of de uitgestrekte wijde op een festival. Maar niet alleen de locatie doet er toe. Ook het geschonken bier, het thema en natuurlijk het publiek dragen bij aan de ultieme concert ervaring. En vooral die laatste is daarin belangrijk.

Delen

Want wat is muziek luisteren waard wanneer je dat alleen doet? Ja thuis, op de fiets of in de trein heeft het een bepaalde functionele waarde. Maar uiteindelijk wil je veel van die muziek toch ook delen. Het is niet voor niets dat sociale media vol staan met posts waarin mensen hun waardering voor bepaalde muziek aan anderen laten zien. We willen hen laten meedelen in het gevoel dat een bepaalde track bij ons opwekt.

Gelijkgestemden

En dat geldt nog meer wanneer we bij een live optreden zijn. We zijn daar met zijn allen, omdat we de liefde voor de muziek van desbetreffende artiest delen. Maar dat kan alleen wanneer die groep mensen uit min of meer gelijkgestemden bestaat. Natuurlijk is er dezelfde voorliefde voor muziek. Toch is het lastig om over generaties heen met elkaar in contact te komen. Wat doet een oude man van 29 in een publiek dat voornamelijk uit 16 jarigen bestaat? Ik zie de beelden nog eens terug en kan maar niet bedenken wat ik bij Dillon Francis te zoeken zou hebben. Ja, de muziek is tof. Maar de gehele sfeer eromheen, die trekt mij totaal niet. Ik ben blij dat ik ben thuis gebleven.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 18 februari 2015 door in Filosofie, Muziek en getagd als , , , , .
