Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

De queen of pop is niet meer

Mr00Mister, 'Logo Rebel Heart'.

Mr00Mister, ‘Logo Rebel Heart‘.

Madonna is terug. En hoe. Met Rebel Heart laat de Queen of Pop horen nog steeds een belangrijke rol te vervullen in de populaire muziekcultuur. Daar werd na de albums Hard Candy en MDNA sterk aan getwijfeld. Gedateerd, slechte producties, nietszeggende dance waren de harde kritieken die het popicoon ten deel vielen. Maar Madonna slaat terug. Rebel Heart is het popalbum van 2015.

Diplo

Voor haar nieuwe album werkte Madonna opnieuw met ’s werelds belangrijkste producers van het moment. Kanye West en Avicii werden gevraagd mee te werken aan twee van haar tracks. Maar de belangrijkste invloed op het album komt van Diplo, de Amerikaanse wereldster die eerder samenwerkte met onder andere M.I.A., Britney Spears en Beyoncé. Samenwerken met de grootste vrouwelijke wereldsterren is hem dus zeker niet onbekend. Dat is ook op Rebel Heart terug te horen. Diplo produceerde tracks rondom de beroemde stem van Madonna. En dat werkt goed. Met name Living for Love en Unapolegetic Bitch zijn bijzonder goed ontvangen.

Nederlands tintje

De derde track waar Diplo aan meewerkte is het vreemde Bitch I’m Madonna. Voor de vocalen op die track hielp Nicki Minaj een handje mee. De productie is daarop aangepast. Zoals de eerdere tracks het sterke van Madonna en Diplo met elkaar verenigde, moet in deze track ook het werk van Minaj ingepast worden. Volgens velen geen groot succes. Nog vreemder is de drop die aan het eind van de track is ingevoegd. Een idee van de Nederlandse producer Boaz v/d Beatz, die op het label van Diplo zijn eigen platen dropt. De man die bekend werd met Mr Polska geeft aan dat Diplo één van zijn tracks na probeerde te bootsen. Gelukt? Oordeel zelf.

Van leidend naar volgend

Daaruit blijkt de invloed van de producers op het album van Madonna. En dat is wellicht ook het grootste minpunt. Waar Madonna eerder zelf de drijvende kracht was achter de albums, lijkt ze steeds meer haar stem te moeten lenen aan goede producties. Haar muziek is niet langer de standaard, maar volgt de hedendaagse populaire muziek. Madonna is niet langer de invloedrijkste vrouwlijke muzikant, maar moet die eer afstaan aan artiesten als Taylor Swift en Lana del Rey. Zo lijkt de Queen of Pop haar titel als leidende ster af te moeten staan.

Sterk album

Wat over blijft, is een sterk album waarmee Madonna laat zien de hedendaagse popmuziek goed te begrijpen. Dat ze daarbij niet langer zelf de persoon lijkt te zijn die haar invloed aanwend, maar zich graag laat helpen moeten we op de koop toe nemen. En dat is na een carrière van dertig jaar toch weer een hele knappe prestatie.

Advertenties

2 reacties op “De queen of pop is niet meer

  1. Falderie
    13 maart 2015

    Ben mijn interesse in haar de voorbije jaren wat kwijtgeraakt, maar ga de nieuwe plaat nu toch eens beluisteren!

    Like

  2. Pingback: Blur laat zien hoe vernieuwing wel kan werken | Niels Hagen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 13 maart 2015 door in Muziek en getagd als , , .
%d bloggers liken dit: