Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Award? Evaward?! Awkwaaaaard!

Blogawards, ik moet er niets van hebben. Bloggers die elkaar nomineren voor een prijs klinkt als een “wij van wc eend kiezen voor wc eend”. Ik heb een hekel aan de blogwereld. Natuurlijk is één van de redenen dat ik nog nooit genomineerd ben voor een award. Of was. Want enkele weken terug nomineerde Morgaine mij voor de Evaward. De award lijkt zich qua vragen niet al te serieus te nemen, iets dat prima bij mij past. Ik houd niet van de te serieuze bloggers die zichzelf en elkaar helemaal de hemel in prijzen. Voor mij een reden om deze nominatie te accepteren en de vragen te beantwoorden.

1. Minipaarden of luiaarden

Ik ben geen dierenvriend. Dat zou je niet zeggen wanneer je weet dat ik enige jaren op de Partij voor de Dieren stem. Ik heb daar echter andere redenen voor dan uit oogpunt voor dieren. Zoals ik in het blog schrijf over het waarom, denk ik dat de aarde onze omgang niet kan verdragen en we daarom met een andere manier met onze enige optie op leven om dienen te gaan. De ideeën van de PvdD sluiten daar het best bij aan. Minipaard of luiaard is mij om het dier dan ook om het even. Zelf voel ik mij echter qua woord meer verbonden met luiaard. Ik houd er van lui te zijn. Niets doen is een hobby waar ik niet mee te koop loop, maar die ik op mijn vrije dagen zo goed mogelijk uit probeer te voeren. Vaak aangemoedigd door een teveel aan alcohol op de dag er voor. De luiaard spreekt mij daarom het meeste aan.

2. Ijsjes of ijstaart

Ik houd van alles dat het leven lekker en leuk maakt. Bier, seks en dus ook ijsjes en ijstaart. Een moeilijke keuze. Als filosoof zijnde heb ik echter geleerd altijd een keuze te maken, ook als het onmogelijk lijkt. Als het op leven en dood aankomt, dan kies ik voor een ijsje. Waarom? Omdat er vrijwel geen ijs is dat ik niet lust, terwijl er heel wat taarten en gebakjes zijn die ik liever in de koelkast laat staan. Slagroomtaart bijvoorbeeld. Al sinds Bassie en Adriaan kan ik mij niet voorstellen dat iemand voor de lol een taart met als belangrijkste bestanddeel slagroom lekker kan vinden. Slagroom is als een kers op de taart, dat hoor je met mate tot je te nemen. Daarnaast is taart eten een heel karwei. En ijs, met ijs heb ik geen enkel probleem.

3. Series of films

Series en films, ik houd van beiden. Series hebben vooral mijn aandacht vanwege de vaak uitgebreide psychologie die de personages kennen. Films missen dat, doordat het de tijd ontbreekt om daar diep op in te gaan. Waar films dan weer erg goed in zijn, is om een verhaal in een compacte tijd te kunnen vertellen. Series zijn hier in het nadeel, omdat makers het verhaal vaak onnodig lang moeten maken omdat tv producenten meer seizoenen van het succesvolle product willen hebben. Op het moment vind ik vooral de psychologie van karakters heel interessant. Series hebben daarom, voor nu, de voorkeur.

4. Welke film moet iedereen gezien hebben? En welke juist echt niet?

La Meglio Gioventu. Het verhaal vertelt een deel van de Italiaanse geschiedenis van de vorige eeuw aan de hand van een familie. Zelf vind ik Italië een geweldig land, maar weet ik er helaas te weinig over. De Romeinen, daar kan ik veel over vertellen. Ook de vroege filosofie uit die tijd doet mij veel. Maar hoe het land na die tijd heeft voortbestaan, herstel, is ontstaan, daar wist ik niet veel van af. Deze film laat dat op prachtige wijze zien.

Films die je niet moet zien bestaan niet. Films kijken is iets heel persoonlijks. Wat de één goed vindt, vindt de ander verschrikkelijk. Luister vooral naar anderen waarom zij vinden wat een film goed maakt. Zo leer je waar je naar moet kijken om iets te kunnen waarderen. Zelf vind ik ontzettend veel mooi en leuk. Is er nou een genre dat je beter links kunt laten liggen, dan zijn het wellicht die films die niet serieus bedoeld zijn. I love Dries, Sharknado of Elves bijvoorbeeld. Wellicht kun je je tijd beter verdoen, als je niet van verschrikkelijk hard lachen houdt om onzin natuurlijk.

5. Wat is je favoriete taart

Appeltaart! Hier mag dan wel weer een beetje slagroom bij. Overigens serveert Café Central in Gouda de lekkerste appeltaart.

6. Welke stad, naast Berlijn uiteraard, zou je graag eens willen bezoeken?

Rome. Ik ben er twee keer eerder geweest en bezoek nummer drie staat gepland voor september. Het is een levendige stad waar een heel relaxte sfeer hangt. Vooral dat er zoveel overgebleven is van een enorm interessante cultuur is voor mij de reden om eens in de zoveel tijd het vliegtuig naar deze stad te nemen. Lopen door het Colosseum of over Forum Romanum geeft mij het gevoel wat al die oude Romeinen ooit gehad moeten hebben. De grootsheid van de mens, ten opzichte van welk ander leven ook. In deze stad voel ik mij thuis.

7. Op welke blogpost ben je het meest trots?

Op ‘Digitalisering maakt de woonkamer kapot

Ik vind het belangrijk om culturele producten in je woonkamer te hebben staan. Boeken, platen en kunst, het hoort in onze huizen. Je laat er iets van jezelf mee zien, hoe jij als mens door de jaren heen bent veranderd. Door steeds meer te digitaliseren veranderen onze woonkamers in kamers die niet langer aanwijzingen geven over de persoon die er woont. Alle kamers lijken hetzelfde. De meeste mensen zijn al niet de meest interessante exemplaren, maar als datgene wat hun leven vorm geeft verdwijnt uit de woonkamer, vraag ik mij af wat er nog van die mensen over blijft (niets, zou ik graag willen zeggen).

Een extra reden: de blog verscheen in aangepaste vorm in Trouw.

8. Welke drie bloggers en hun blogs wil je extra in het zonnetje zetten?
Sierksma: een filosoof die kritisch op actuele gebeurtenissen commentaar geeft. Heel scherp, zet aan tot denken.
Louterliefde: blog over de ervaringen met daten via Tinder. Herkenbaar en soms met verrassende, nieuwe inzichten.
Lis over seks: een blog over vrouwen, seks en moraliteit, oftewel. Eerlijk en open, soms confronterend en vaak interessant.

9. Vertel eens iets wat mensen door het lezen over je blog waarschijnlijk echt niet van je weten…
Ik ben één meter vijfentachtig lang.

10. Tag/Nomineer vijf bloggers aan wie je deze tag doorgeeft.
Hier kom ik nog op terug.

6 reacties op “Award? Evaward?! Awkwaaaaard!

  1. Morgaine
    1 april 2015

    hahaha, voel ik mij toch vereerd dat jij deze tag hebt ingevuld, als een ware filosoof, dat is waarom ik jou koos, filosofisch ingesteld, en hoe gaat een filosoof met een tag om. Je hebt dan ook helemaal gelijk, dat ik het niet al te serieus neem zo’n tag, daarbij, kan ook ik filosoferen bij tijd en wijle, maar doe dat niet op mijn blog vaak, heel soms 😉

    Leuk om te lezen!

    Liked by 1 persoon

  2. Wesley Velroij
    11 april 2015

    Oh lol ja blogger awards, daar word ik ook doodmoe van en iedereen ligt iedereen wat te nomineren. Godszijdank ben ik zelf nooit genomineerd geweest.

    Liked by 1 persoon

  3. Sylvia Kuijsten
    15 april 2015

    Haha, ik snap je aversie tegen de blogwereld wel. Met tags en dergelijke invullen ben ik doorgaans voorzichtig om een overload te voorkomen, al zijn er de laatste tijd wel erg veel leuke die voorbij komen. Aan nomineren doe ik nauwelijks, zijn vaak dezelfde blogs die zo’n nominatie krijgen.

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      15 april 2015

      Haat en liefde liggen dicht bij elkaar 😉

      Ik vind het heerlijk om gewaardeerd te worden. Echter lijken al die awards inderdaad een ‘inner-circle’ gebeuren. En elke award die dat probeert tegen te gaan, eindigt weer op een zelfde manier. Ik probeer maar niet mee te gaan met de hype en gewoon lekker mijn eigen ding blijven doen!

      Like

      • Sylvia Kuijsten
        15 april 2015

        Het ligt ergens ook aan de vorm van de tag. Ik heb zelf een paar maanden geleden de Blog Top Drie Tag in het leven geroepen en heb wel het idee dat die door allerlei soorten bloggers ingevuld wordt, maar misschien vergis ik me daarin en wil ik nu te graag de uitzondering op de regel zijn ;P

        Like

  4. Pingback: Liebster award | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 1 april 2015 door in Leven en getagd als , .
