Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

V&D zet bloggers in voor herstel

V&D_logoGoed nieuws voor V&D. Er is een nieuwe strategie die het warenhuis er bovenop moet helpen. Na enkele weken beraad weet de nieuwe CEO, John van der Ent, waar de problemen liggen. “Zorg voor een actuele damesmode en je draait al groene cijfers.” Ook komt er een nieuwe indeling van winkels. De webwinkel, waar het gehele assortiment aanwezig is, en regionale dan wel lokale winkels, al naar gelang hun verzorgingsgebied. Belangrijk is dat winkels geen eenheidsworsten blijven. Er moet gekeken worden naar wat klanten rondom een bepaalde winkel zoeken. Zo gaat bij V&D nu eindelijk de klant centraal staan. Maar hoe die klant te bereiken?

Bloggers

Bloggers en vloggers, zo luidt het antwoord van directeur Buying Lillian Vos. Zij hebben in Nederland een groot bereik, weten goed wat hun volgers willen of weten ze te verleiden om producten aan te schaffen. Dat klopt. Veel marketing gaat tegenwoordig via ‘zelfstandige’ ondernemers die op hun website allerlei producten testen. Niet commercials op tv, aanbiedingen op het web of een reclamefolder trekt het publiek over de streep. Nee, het is de internetcommunity die elkaar aanzet tot kopen. Zij zorgen voor een buzz rondom producten. En dat lijkt nodig. V&D is van plan nieuwe producten in het domein health & leisure te brengen. En nieuwe producten moeten natuurlijk worden aangeprezen.

Doelgroep

Daarbij is nog steeds de gedachte dat de klant een trendy vrouw van tussen de 35 en 60 jaar is. Zij heeft geld te besteden, beslist voor het hele gezin waar dat geld naartoe gaat en let daarbij niet zozeer op prijs als wel op waar voor je geld. Iets dat tot op heden vooral in de damescollectie mist. Daarom zal vooral het eigen merk LIV de nodige veranderingen kennen. Maar is dat wel de doelgroep die je bereikt met blog- en vloggers? Want het is allemaal wel erg leuk en hip wanneer je voorbij komt op de blogs, als die vrouw van 35 tot 60 daar niet zit, zul je haar ook niet bereiken.

Internetgebruik

Wie de cijfers van het CBS uit 2013 bekijkt, kan daar eigenlijk niet zoveel wijzer uit worden. Ja, het internetgebruik ligt onder vrouwen tot 60 jaar ligt, net als bij mannen, in Nederland ontzettend hoog. Vrijwel iedereen gebruikt dagelijks op één of andere manier het web. Daarbij gaat het voornamelijk om social media. Hyves wordt nog genoemd, maar bestaat niet meer. Facebook en Twitter zorgen voor het grootste gebruik. Weblogs komen er bekaaid vanaf. Maar 1 op de 5 Nederlanders geeft aan die dagelijks te bezoeken. Wat dit precies zegt? Niet zoveel. Weblogs zijn inmiddels veelvuldig gekoppeld aan Facebook en Twitter. Vlogs kun je direct plaatsen op een persoonlijke pagina. Of mensen in dit onderzoek zo’n onderscheid maken, is niet te zeggen. Of het überhaupt verstandig is zo’n onderscheid te maken is wel duidelijk. Al die verschillende soorten internetgebruik zijn zo met elkaar verweven, dat er geen sprake kan zijn van een onderscheid. En dus kun je door de juiste blog- en vloggers in te schakelen je doelgroep bereiken.

Lokaal

Daarnaast is een andere peiler de lokale markt waar V&D van wil gaan profiteren. Een voorbeeld is de FC Groningen popup shop voor de bekerfinale voetbal in Groningen. Wegens groot succes is besloten de tijdelijke winkel om te zetten in een vaste shop. En niet alleen voetballers kunnen terecht in V&D. Voor het suikerfeest is het warenhuis in bepaalde vestigingen van plan een assortiment voor de moslimgemeenschap in de winkels neer te leggen. La Place krijgt naast het restaurant een eigen verzorgingslijn. Ook komt er servies en bestek van het eigen merk. V&D wil zich zo weer profileren als het waren-huis waar je moet zijn, met producten die je niet op iedere hoek van de straat vindt. Waarom zou je anders naar V&D gaan?

Met die ideeën zit het wel goed. Maar daar kom je de winkel niet voor in. Uiteindelijk gaat het om de producten, de verrassing. Hopelijk zien we veranderingen die bedacht zijn snel terug in de warenhuizen!

Advertenties

Eén reactie op “V&D zet bloggers in voor herstel

  1. Sherry
    9 mei 2015

    Laten we hopen dat het helpt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 9 mei 2015 door in Actualiteit en getagd als , , .
%d bloggers liken dit: