Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Is de La Place lijn bij V&D ook lokaal en duurzaam?

La PlaceEen nieuwe koers. Dat moet V&D van de ondergang redden. Gelukkig heeft het warenhuis één van de mogelijke redders in de eigen gelederen. La Place. Het restaurant van het warenhuis redt al jaren de wankelende retailer van de ondergang. Het merk is sterk. Goed eten, tegen een prijs die recht doet aan wat je krijgt. Iets wat V&D ook met de kleding wil bereiken. En daarom wordt die formule nu ook in het warenhuis gestopt. De vraag is: is dat ook wat de klant ervaart?

Duurzaam

La Place is namelijk meer dan betaalbaar eten met een goede kwaliteit. Het bedrijf staat in de horecawereld bekend om producten van lokale markten. Producten die biologisch zijn en waarbij duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Zo staat La Place in Rank A Brand op nummer 1 in restaurantketens wanneer het op dat laatste onderdeel onderzocht wordt. Het is één van de belangrijkste redenen waarom men in Nederland zo positief is over het restaurant. Media spreken alleen maar goed over waar het bedrijf mee bezig is. Dat in tegenstelling tot V&D.

Fashion

Wanneer je V&D op dezelfde maatstaven beoordeelt, zie je dat de fashionretailer slecht scoort in alles waar La Place zo goed in is. V&D is niet duurzaam en verbetert zich de afgelopen jaren nauwelijks. Ja, er was ooit een lijn met duurzaam geproduceerde kleding. Maar wat daar precies van terecht is gekomen, dat is onduidelijk. Overigens ligt dat niet per definitie aan V&D. Vrijwel de gehele fashion sector doet het niet goed als het om duurzaamheid gaat. Van de 356 merken zijn er 23 die het goed doen. De overige 333 merken scoren niet zo goed tot bijzonder slecht. Kleding kopen blijkt een activiteit die je voorlopig niet met een duurzamere wereld kunt koppelen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Merk

Het introduceren van een La Place lijn bij V&D kan om bovenstaande redenen gevolgen voor het merk La Place. Wat nu als de geïntroduceerde producten niet voldoen aan de eisen die de restaurantketen aan haar voedsel stelt? Natuurlijk hoeven producten niet direct lokaal gemaakt te zijn. Maar zorgt V&D er voor dat producten wel biologisch of duurzaam geproduceerd zijn? Als dat niet het geval is, kan dat effect hebben op hoe mensen over La Place denken. Het idee dat het restaurant bijdraagt aan de toekomst kan als sneeuw voor de zon verdwijnen. Door de naam verbonden wordt aan niet duurzame producten kan het reputatieschade oplopen. Iets dat La Place zelf niet kan hebben, laat staan V&D. Want als de gast ook bij La Place wegblijft, kunnen beiden de deuren wel sluiten.

Invloed

Het is daarom verstandig om La Place mee te laten denken in de productontwikkeling voor V&D. Daarbij zouden speerpunten als biologisch en vooral duurzaam centraal moeten staan. Als daarbij ook nog eens plek is voor lokale artikelen, kan La Place daadwerkelijk iets toevoegen aan het warenhuis. Het warenhuis biedt dan door heel Nederland een productenlijn die met zorg voor onze wereld gemaakt zijn. En wie kan daar nu tegen zijn? Als daar tegenover een juiste prijs ten opzichte van de kwaliteit komt te staan, kan het niet anders of de klant weet zijn weg wel weer naar V&D te vinden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 24 mei 2015 door in Duurzaamheid en getagd als , , , .
%d bloggers liken dit: