Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

“Wat bent u aan het lezen?”

BoekenkastHet is half vier in de nacht. Na een lange dag zijn we toe aan slaap. Op weg naar het hotel komen we een dönerzaak tegen. Eten. Dat is altijd een goed idee na zo’n dag. Voor het tijdstip is het behoorlijk druk. Her en der zitten mensen. Wij lopen naar de bar om te bestellen. En daar zit hij. Een man die in de drukte van het Delftse uitgaanspubliek rustig een boek leest.
“Guillou”, antwoordt hij mijn vraag.

Geen idee wie dat is, maar ik sla het op en besluit het na te zoeken wanneer ik thuis ben.

Lezers

Boeken vind ik fantastisch. Ik probeer veel te lezen, wat mij helaas niet altijd lukt. Maar als ik eenmaal in iets bezig ben dat me aanspreekt, kan ik uren in gedachten verzonken zijn. Maar ook andere mensen die lezen vind ik razend interessant. Ik vraag me af wat mensen goed vinden aan een boek. Waarom hebben ze het uitgekozen. Raden ze het mij aan. Lezers zijn de interessantste mensen. Zij maken van alles mee, meer dan mensen die niet lezen.

Reizigers

En meer dan mensen die reizen. Reizen doen de meeste mensen maar op gezette tijden op een hele bewuste manier. Bijvoorbeeld wanneer zij op vakantie gaan. Lezers, die reizen iedere dag. Ze gaan mee in de gedachten van andere mensen en komen zo op plekken die voor de niet lezers ontoegankelijk zijn. Wie De gebroeders Karamazov leest, loopt door het Rusland van de 19de eeuw. In Honderd jaar eenzaamheid krijg je een kijkje in een Colombiaanse familiegeschiedenis. En door Is dit een mens voel je op ongelooflijke wijze hoe het leven in een concentratiekamp geweest zou moeten zijn.

Westerse cultuur

Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat mensen niet lezen. En toch zijn ze er. Ja, natuurlijk lezen ze een Facebook bericht, een appje of een e-mail. Maar verhalen, romans, literatuur, hoe kun je daar nu niet van houden? Is het geen gebrek om niet mee te gaan, je te laten onderdompelen, in al die vertellingen die zo kenmerkend zijn voor onze cultuur? Want als iets onze beschaving aanduidt, dan is het wel dat wij elkaar verhalen vertellen via het schrift. Voor onze tijd was er een overdracht door middel van orale vertellingen. De Odyssee is waarschijnlijk het kantelpunt geweest. Oorspronkelijk als orale vertelling die later op schrift is gezet en zo voor ons bewaard is gebleven. Het begin van een nieuwe periode met gedachten die nu nog steeds onze blik beïnvloeden.

Veranderen

Gaan wij nu een nieuwe periode in. Één die zo fundamenteel anders is zoals de vertellingen via boek verschillen van die via de mond? Gaan we een tijd tegemoet waarin niet boeken de gedachten verspreiden, maar de korte columns op weblogs. De vluchtige teksten die je binnen een kwartier gelezen hebt, die je makkelijker tussendoor bekijkt, in plaats van dat je je helemaal onderdompelt in een lang verhaal van honderden pagina’s? Is het einde van de roman nu werkelijk in zicht, zoals sommige mensen al jaren beweren? Of duidt niets er op dat we aan het veranderen zijn en zijn die paar niet lezers een groep mensen die altijd al bestaan heeft? De toekomst zal het moeten uitwijzen. Ik blijf lezen. Tot de dood mij van deze wereld scheidt. Jij ook?

3 reacties op ““Wat bent u aan het lezen?”

  1. Myriam
    26 mei 2015

    Ik geloof nooit dat het boek zal verdwijnen, misschien zal het meer op een e-reader gelezen worden, alhoewel ik nog steeds de voorkeur geef aan papier. Ik heb ontzettend veel gelezen, op dit moment lees ik ook héél véél maar vooral blogs. En dat moet binnenkort weer veranderen. Want ik mis mijn boeken wel. Alleen geef ik op dit moment voorrang aan blogs. Waar ook héél vaak héle mooie dingen te lezen zijn, niet altijd,maar als je goed kijkt en zoekt toch wel vaak.

    Liked by 1 persoon

  2. Veelschrijver
    27 mei 2015

    Ik lees omdat ik graag in boeken woon. Het gedrukte boek verdwijnen? Maar nee, iedereen begint zijn boeken zelf te schrijven, al ware het ook fotoboeken. Digitaal gedrukt. Het zijn boeken.

    Liked by 1 persoon

  3. Wildcard
    27 mei 2015

    digitaal is mooi zolang ge elektriciteit hebt en er geen pannes zijn, dus nee, ik denk niet dat het boek ooit zal verdwijnen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 26 mei 2015 door in Boek en getagd als , , .
