Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

De kunst van het platen draaien

DJEven voel ik mij alleen. Zonder mijn wederhelft van het Hitjescollectief is het draaien toch heel anders. Gelukkig draait een andere dj voor mij. Ik spreek hem aan en hij blijkt ook wel samen te willen draaien voor deze avond. Gezelliger dan in je eentje. Jammer genoeg draait hij heel anders. Qua techniek. Om de minuut volgt een andere plaat. Zo krijgt een nummer niet de tijd om in te dalen in het publiek. Bovendien zet hij de instellingen van de cd spelers telkens anders omdat hij met zijn laptop draait. Niet handig. Zo zie ik dat bij het draaien van plaatjes meer komt kijken dan zomaar even een nummer opzetten.

Moeilijk

Al jaren vragen mensen die niets van muziek draaien weten of het moeilijk is om te leren. Steevast antwoord ik dat het geen kunst is. Zeker met de nieuwe technieken is een plaatje opzetten, afspelen en een volgende inmixen vrij makkelijk. En als je dat niet kunt, is het nog altijd mogelijk om platen na elkaar te draaien, in plaats van in elkaar over te laten lopen. Dj’en is geen kunst. En toch is dat niet het hele antwoord. Wat het plaatjes draaien lastig maakt, is dat je niet weet wat aanslaat op de dansvloer. Op welke plaat gaat men los, bij welk nummer loopt men weg naar een andere zaal? Dj’en is meer dan de techniek. Er komt vooral veel gevoel bij kijken.

Fouten

In een interview met DJ Broadcast laat DJ Harvey horen hoe hij zich voor dat ziet. Volgens Harvey moet het publiek horen dat je als dj bezig bent. Een foutje maken in de overgang van twee nummers is niet erg. Als je tegen het einde van je mix maar weer synchroon loopt. Waarom het niet erg is? Zo hoort het publiek nog dat er iemand bezig is. Iemand die perfect twee platen in elkaar laat overlopen is eigenlijk niets meer dan een machine. Hij doet er niet echt toe. Valt niet op. Als dj moet je de menselijke maat nemen. Foutjes horen daarbij. En dus hoef je niet super geconcentreerd achter de draaitafels te staan.

Contact

Wat daaruit voort vloeit, is dat je als dj veel contact moet maken met het publiek. Niet omdat je de aandacht van ze wil hebben, maar omdat je zo terug krijgt of je wel de juiste platen draait. Een dj zonder contact kan zich helemaal op laten gaan in zijn eigen wereld. Om er vervolgens achter te komen dat iedereen is afgehaakt. Dat moet je koste wat kost tegen gaan. Als dj heb je de belangrijke taak een avond te laten slagen. Dat doe je niet in je eentje, maar samen met het publiek.

Ruimte geven

Harvey geeft ook aan dat het snel mixen van platen niet in het voordeel is van je set. Natuurlijk is het snel mixen van nummers een keuze die goed kan uitpakken. Daar tegenover staat dat de maker van een plaat daar iets mee wil vertellen. Er zit een opbouw, hoogtepunt, break, return en afbouw in een plaat die allemaal hun eigen geluiden kennen. Wanneer je daar gebruik van maakt, laat je de muziek het werk doen. En dat is volgens de engelse dj belangrijk. “De kunst van het mixen wordt te belangrijk gemaakt.” Het gaat er bij mixen om op zo’n soepel mogelijke manier van de ene naar de andere plaat te gaan. Dan kan er niets fout gaan.

Bruiloft

Dj Harvey dus. Ik hou van die man na dit interview. Ondanks dat ik hem nog nooit live heb gezien, weet ik dat een avond met hem achter de draaitafels legendarisch moet zijn. Een man waar je wat van kan leren, als je naar hem luistert. Of leest wat hij te zeggen heeft. Ook als plaatjesdraaier waar het publiek niet voor hem komt, maar voor het bier of de bands waar wij tussen door draaien. Of als bruiloft dj. Iets waar wij zeer actief mee zijn. En ook daar heeft deze grootheid een tip voor ons. Ga nooit zonder Donna Summer’s Hot Stuff of Meat Loaf’s Bat Out of Hell op stap. Dat gaan we dus doen. Bedankt Harvey!

Advertenties

3 reacties op “De kunst van het platen draaien

  1. Morgaine
    9 juni 2015

    hahahaha ja hey, mijn ex man was hobby dj, en hij heeft het mij nog op ouderwetse manier met vinyl leren mixen en maken. Ik heb wat eigen gemaakte tapes voor in de auto gemaakt of gewoon voor hem voor in de vrachtwagen, ja ik kon ook mixen bij hem thuis als hij zelf nog onderweg was en dan in zijn lunchbox stoppen toen we nog verkering hadden. Geweldige tijden waren dat!

    In het nu, vind ik het amper een kunst meer, als je de juiste apparatuur hebt dan kun je alles maken, dus de dj van nu, vind ik geen kunstenaar meer, in tegenstelling toen je nog op vinyl exact de groef moest zien te vinden om eventueel te gaan mixen of die overloop moest vinden.

    Mijn mening en ervaring 😉

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Myriam
    9 juni 2015

    Groot gelijk!!! Donna Summer en Hot Stuff, en ik ben al op die dansvloer.

    Liked by 1 persoon

  3. Veelschrijver
    9 juni 2015

    Toen ik eerste draaitafel zag was ik amper 15, maar ik weet nog altijd wat toen gedraaid werd. Namelijk: Canned Heat met On The Road Again. Heel plezant om daaraan terug te denken en te filosoferen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 9 juni 2015 door in Muziek en getagd als , , , , , .
%d bloggers liken dit: