Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Montage of Heck maakt het verhaal over Kurt Cobain compleet

Stratopaul, 'Nirvana'

Stratopaul, ‘Nirvana

Kratje bier, zalm, avocado, ui, sla, aardappels, chocola en sigaretten. Je moet er wat voor over hebben om een avondje met vrienden de documentaire over de overleden frontman Kurt Cobain van Nirvana te bekijken. Kurt Cobain: Montage of Heck kwam dit jaar in Nederland uit en dat ging bepaald. Een must see voor fans, maar net zo goed voor mensen die de band wat oppervlakkiger kennen.

Fan

Bekentenis: ik was nooit een grote fan van Nirvana. Dat kon ook niet. Op het hoogtepunt van de band was ik nog geen negen toen frontman Kurt Cobain een einde aan zijn leven maakte. Ik luisterde in die tijd geen moeilijke muziek. Het was de tijd van 2 Unlimited, Whitney Houston en Meat Loaf. Dat er ook zoiets bestond als muziek met scheurende gitaren had ik op dat moment nog niet vernomen. Het hele Nirvana tijdperk is mij een beetje voorbij gegaan. Tot ik mij wat meer ging interesseren voor muziek.

Afzetten

Want zoals iedere puber probeerde ook ik mij af te zetten tegenover ouders, klasgenoten en subculturen. En dus downloadde en luisterde ik alles wat los en vast zat. Zo leerde ik Nirvana kennen. Met als hoogtepunt Smells Like Teen Spirit. Ooit aangemerkt als een generatie hype, tegenwoordig een nummer dat voor mij de puberteit van jongeren het best weet te beschrijven. Een tijd waarin je rond doolt, niet weet wat je wil, van alles probeert en onderzoekt en vaak beschamend te fout in gaat. Dat was voor mij Nirvana. Wist ik veel dat het werk veel dieper dan dat gaat.

Stijl

Dat blijkt wel uit de docu. De makers vertellen het verhaal van Cobain in chronologische volgorde. Wel zo makkelijk om te begrijpen. Ze doen dit met behulp van veel, oud videomateriaal uit de jeugd van de frontman. Bij allerlei ‘intieme’ momenten is de kijker aanwezig. Daar waar geen beeld van is, proberen de makers invulling te geven door dagboekfragmenten te tonen. Op sommige momenten zijn er ook korte animaties. Leuk detail: deze zijn door een Nederlander gemaakt. Door al die verschillende manieren van vertellen ontstaat er een fantastisch resultaat, waarin je continu meegezogen wordt in de gedachten van Kurt Cobain. Of in ieder geval zoals de makers van de docu deze interpreteren.

Gevoelig

Dat doen zij op rauwe wijze. Niemand komt er in de film goed vanaf. Niet Cobains ouders, niet zijn vriendinnetjes, en ook niet de mensen die voor Kurt zorgden toen hij uit huis werd geplaatst. De film beschrijft dit alles in fragmenten. Cobains afschuw, donkere gedachten, drugsgebruik maar ook over de liefde, zijn verhouding tot de pers en fans en natuurlijk zijn dochtertje. Cobain is een gevoelige jongen, die zich niet thuis voelt in de wereld en eigenlijk en muziek vooral voor zichzelf schrijft. Dat anderen dat waarderen is leuk voor hen. Voor hem is het keihard werken, wat niet op zijn lijf is geschreven. Iets dat hij niet graag doet.

Leven

En dat spreekt mij aan. Kurt Cobain past met zijn levensverhaal perfect in de selecte groep mensen die het leven wat mij betreft zo mooi weten te beschrijven. Een wereld waar kwaad is, waarin je je niet thuis voelt, die onrecht niet tegen gaat en eigenlijk gewoon kut is. Maar ondanks dat kun je er wat van maken, mooie dingen maken en met de mensen die dichtbij je staan het best goed hebben. En precies dat maakt Kurt Cobain: Montage of Heck een waardevolle toevoeging aan alle interpretaties op het leven van Cobain.

2 reacties op “Montage of Heck maakt het verhaal over Kurt Cobain compleet

  1. Myriam
    18 juni 2015

    Héél mooi beschreven. Een dolende ziel, zoals er zovele zijn, maar met een bijzonder talent, muziek.

    Liked by 1 persoon

  2. Sandra
    19 juni 2015

    Mooie recentie. Ik wil m zien.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 18 juni 2015 door in Leven, Muziek en getagd als , , , .
