Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Baas op eigen web

InternetHet enige fijne aan dit warme weer, zijn de nieuwsberichten met foto’s van mooie vrouwen in bikini die op je tijdlijn voorbij komen. NOS, Telegraaf, AD, De Volkskrant en zelfs Trouw konden het niet laten het vrouwelijk schoon uit Nederland vrijwel naakt het internet op te gooien. De kranten verbeterden zo enigszins mijn humeur in die warme toestand van gisteren. Toch waren er mensen die het te veel werd. Met “Alweer een bericht dat het zulk mooi weer is?” of “Nu weten we wel dat we veel moeten drinken” en “Dit hoef ik niet langer te zien” lieten mensen weten wel genoeg informatie te hebben over de toestand die buiten gaande is. Ik moet er om lachen. De reden dat mensen die berichten te zien krijgen, ligt namelijk geheel binnen hun eigen macht om te beïnvloeden. Ze begrijpen klaarblijkelijk niet hoe sites als Facebook werken.

Rijbewijs

En dat zou eigenlijk niet mogen. Wie surft op internet moet weten hoe het grote wereldwijde web werkt. Het is net als autorijden. Snap je de regels niet, ben je een gevaar voor zowel jezelf als voor anderen. Informatie die je openbaart gaat namelijk niet alleen jou aan, maar ook anderen in jouw omgeving. Foto’s en berichten waarin je iemand tagt of alleen al de gps informatie die jij en alle anderen om jou heen verstrekken geven bedrijven als Google en Facebook enorm veel informatie. Informatie die zij weer inzetten om mensen aan te zetten tot aankopen, politieke verkiezingen beïnvloeden of je emoties manipuleren. Op internet moet je goed beseffen wat je doet alvorens iets aan te klikken of te posten. Er zou dus een bewijs van bekwaamheid moeten zijn alvorens je van internet gebruik zou mogen maken.

Tijdlijn

Terug naar de werking van de tijdlijn. Een algoritme bepaalt welke berichten je wel en welke je niet voorbij ziet komen wanneer je door je Facebook heen scrolt. Berichten van mensen die je vaak bekijkt, of die je aangemerkt hebt als goede vriend, verschijnen standaard op je tijdlijn. Berichten van mensen waar je minder mee hebt, verdwijnen in een web van andere berichten van bijvoorbeeld kranten, muzikanten, filmsterren of andere zaken die je geliket en bekeken hebt. Facebook houdt alles nauwkeurig bij. Het ziet niet alleen wat je leuk vindt, maar ook waar je op klikt, hoe lang je een geklikte link bekijkt en of je vanuit die pagina weer verder surft of juist terugkeert naar Facebook. Er is niets dat niet bijgehouden wordt. Zo maakt het medium een profiel van jou op. Aan de hand daarvan vult het jouw tijdlijn. Mensen die klagen veel berichten over het weer te zien, hebben dat zelf in de hand. Ze moeten wat minder naar Buienradar, KNMI.nl of weeronline.nl surfen. Je moet wat meer je profiel in eigen hand zien te houden.

Profiel

Dat kan. Tenminste, op het het eerste gezicht. Er zijn sites die aan de hand van je likes in kaart brengen hoe jij op anderen overkomt. Één van de betere is de Apply Magic Sauce prediction API van de Universiteit van Cambridge. Je laat deze site een kijkje nemen naar wat je leuk vindt en vervolgens schetst het programma onder andere hoe oud je bent, je politieke voorkeur, persoonlijkheid en wat voor educatieve achtergrond je hebt. Voor veel mensen is dit even schrikken. Het programma kent namelijk betere resultaten dan wanneer aan mensen die dichtbij je staan gevraagd wordt naar je voorkeuren. Ook in mijn geval klopt het profiel vrij aardig. Leeftijd 26, meer feminien dan masculine, liberaal, waarschijnlijk in een relatie en een zeer diverse educatieve achtergrond. Helaas zegt dit alleen iets over wat ik leuk vindt, niet wat ik daadwerkelijk bekijk via het web. Iets waar een groot verschil in zit.

Kliks

Het kan namelijk zomaar zijn dat ik dingen in een ver verleden heb geliket die nu helemaal niet meer relevant zijn. Tiesto vond ik ooit best een toffe dj, tegenwoordig luister ik helemaal niet meer naar de muziek die hij produceert of draait. Prison Break was ooit leuk om te volgen, maar sinds de serie is gestopt hoef ik er niets meer over te horen. Klimaatverandering, filosofie en voetbal daarentegen zijn zaken die ik graag lees en tegenkom op mijn tijdlijn. Dat is waar het profiel troebel wordt. Sommige likes doen er niet toe, terwijl anderen juist zeer belangrijk voor je zijn. Facebook weet dat. Het weet waar ik op klik, hoe lang ik iets bekijk en of ik vanuit die website ook verder surf. Maar ik heb dat van mijzelf nauwelijks door. Net als met autorijden gaat heel veel op de automatische piloot. Niet voor Facebook. Zij kent mij daardoor beter dan ik mijzelf ken. Dat is raar. En gevaarlijk.

Gevaar

Gevaarlijk omdat het zo alleen nog maar dingen laat zien die je naar alle waarschijnlijkheid leuk vindt en waar je op zult klikken. Facebook nodigt je zo niet langer uit de wereld verder te verkennen, iets wat als een groot voordeel van internet gezien wordt. Wat het doet is je opnieuw in een subcultuur drukken waarin je alleen nog gelijkgestemde mensen tegenkomt. Weg diversiteit, het ontdekken van nieuwe dingen of het zelf zoeken naar alternatieven die ook leuk kunnen zijn naast al datgene dat je al leuk vindt. Facebook is bezig je eenkennig te maken, waarbij andere smaken niet meer doordringen tot jouw denken. Is dat wat wij willen als de toekomst van ons internet?

Baas op eigen web

Gelukkig zijn er tal van initiatieven die je dit duidelijk maken. Partijen die proberen het internet iets minder gecontroleerd te maken. Vrijer, zoals het net ooit bedoeld was. Zodat je weer zelf kunt ontdekken, in plaats van alles op je bordje aangeboden te krijgen. Het belangrijkste is om inzicht te verkrijgen hoe sites als Facebook informatie aan jou tonen. Enkelen daarvan zijn ons bekend. Onze vrienden, de stad waar we in leven of suggesties bij dingen die we al leuk vinden. Maar de diepere lagen, hoe lang we bepaalde posts bekijken, of we nog verder klikken en wat het effect daarvan is op alles wat ons wordt voorgeschoteld, ook daar moeten we inzicht in willen hebben. Transparantie. zodat we leren hoe het allemaal werkt. Misschien toch eens op de Piratenpartij stemmen dan maar?

6 reacties op “Baas op eigen web

  1. Morgaine
    2 juli 2015

    FB is een raar iets, nu had ik een crematie van de week en ik wist niet eens dat zij in het ziekenhuis had gelegen daarvoor, toen ik dus ook vroeg, waarom men mij niet op de hoogte had gebracht, kreeg ik als antwoord, heus waar: Het stond op FB…..

    Maar dan moet ik erbij zeggen, dat de persoon in kwestie nu de weduwnaar is, en zelf niet op Fb zit, haar dochters hebben dat gedaan voor haar en je gaat het niet uitleggen op de crematie zelf dat Fb zo niet werkt dus… en tijdlijnen…

    De bal werd ook doorgeschoven naar een andere vriendin van ons… en bla.. nou ja, het zij zo. Gelukkig zijn er gewoon rouwkaarten verstuurd.

    X

    Like

  2. VAN DICHTBIJ
    2 juli 2015

    Kijk! ZInvolle info. Dank u. Start jij die Piratenpartij? Ik denk dat ik op je zal stemmen. Mits je een goede tool belooft te (laten) ontwikkelen die ons die vrijheid meer gaat (terug)geven. Zou dat kunnen?

    Like

    • nielshagen
      3 juli 2015

      In Nederland hebben we die partij al 😉
      Ik vraag me af of er een tool voor dient te komen, of dat we paal en perk moeten zien te stellen aan de hoeveelheid informatie die bedrijven van ons verzamelen. Ik denk dat in dat laatste meer kans van slagen zit, hoewel ook dat nog maar de vraag is.

      Een betaalbaar alternatief, zeg 5 euro per maand om Facebook te gebruiken, waardoor het niet langer je gegevens gebruikt om je in kaart te brengen. Dat is voor veel mensen een overweging om Facebook trouw te blijven. Mochten er goede alternatieven komen, dan kan het zomaar zijn dat Facebook over enkele jaren a la Hyves het wereldwijde web gedag zal zeggen.

      Like

  3. Pingback: Ik ben een filosofische narcist | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

  4. Myriam
    3 juli 2015

    Dit was heel interessant. Merci 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Wildcard
    10 juli 2015

    Blij dat ik FB niet heb 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 2 juli 2015 door in Filosofie, Techniek en getagd als , , , , , , , .
