Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Ik ben een filosofische narcist

Narcist“Narcist, cynist, misantroop”, dat staat te lezen in mijn omschrijving op Facebook. Omschrijving? Ja, omschrijving. Die kun op je profiel plaatsen om anderen wat meer informatie over jezelf te geven. Ook citaten, bijnamen, je vorige naam, familie en relaties en of je geïnteresseerd bent in vrouwen kun je hier prijsgeven. Alles om Facebook te helpen een beter profiel van jou te kunnen maken. “Neejoh, jij bent helemaal geen narcist”, zei een vriend nadat we om de één of andere vage reden door onze Facebook informatie heen ploegden. Ik vind van wel. Om dat uiteen te zetten, toch maar weer een beschouwing op het doen en laten van de mens, in deze tijd.

Misantropie

Ik kan me niet vinden in wat mensen van hun leven maken. Het is niet eens zozeer dat ik het standaard ‘geboren worden, school, werk, gezin, zes planken’ niet waardeer. Er zijn uitzonderingen waarvan ik zeg dat zij inderdaad wat gemaakt hebben van hun leven. Het merendeel van de mensen doet dat echter niet. Ze hebben geen passies, modderen een beetje aan en gaan vervolgens dood. Het is moeilijk om het leven van die mensen te waarderen. Het is nog moeilijker om er niet met afschuw op neer te kijken. Iets dat ik dan ook graag doe.

Cynisme

Dat vertaal ik in een ongebreideld cynisme. Het mooiste compliment dat ik onlangs kreeg was van een vriend die zich afvroeg in hoeverre mijn blogs nu daadwerkelijk mijn gedachten zijn, of dat ik juist aan mindfucken doe. “Sta je nou achter alles wat je schrijft, of doe je dit met een flinke dosis ironie, sarcasme en cynisme?” Er zijn dus lezers die verder denken dan de woorden die er staan. Iets dat mij verheugd. Niettemin staan er op mijn blog natuurlijk waarheden als een koe. Sommige stukken dienen ter overpeinzing. Of ik er altijd helemaal achter sta en oprecht ben? In sommige gevallen weet ik het zelf niet eens en is het aan de lezer om een standpunt in te nemen. Zie daar het mooie aan cynisme, de scepsis die zelfs de schrijver niet ongemoeid laat.

Nihilisme

Naast cynisch denk ik ook graag nihilistisch. Het nihilisme is een tussenstap naar narcisme. Een noodzakelijke. Daarvoor gebruik ik graag één van de interessantere filosofen Nietzsche om duidelijk te maken wat ik onder nihilisme versta. Het ontbreken van een objectieve moraal die ons vertelt wat te doen, het ontbreken van een objectieve waarheid omdat waarheid altijd vanuit een bepaald perspectief bezien dient te worden, de mens als hoogste wezen zien en als laatste dat het leven geen doel kent anders dan dood gaan. Voor Nietzsche betekende dit dat je als mens één duidelijke opdracht hebt. Zoek het allemaal zelf uit, bepaal wat voor jou zelf waardevol is en creëer zo je eigen ‘koninkrijk’ aan waarden. Wat anderen van jou denken doet er niet toe, alleen jij bent degene die over de inhoud van jou leven beslist.Het volgen van anderen is het hoogste kwaad waar je je als mens aan kunt zondigen. Het weerhoud je van een groots en meeslepend leven.

Narcisme

En dat klinkt toch al behoorlijk narcistisch, wanneer je op anderen neerkijkt en je afvraagt waar iedereen mee bezig is, terwijl jij zelf van mening bent het anders en vooral beter te doen. Het is geen narcisme in de psychologische zin van het woord. Eerder een filosofische uiteenzetting waarbij de conclusie niet anders kan luiden dan narcisme. En dat is niet erg. Sterker, het is vervelend dat er niet meer filosofische narcisten zijn die hun leven al zoekend leiden om het op een eigen manier vorm te geven, in plaats van te voldoen aan allerlei conventies over hoe je zou moeten leven. Daar zou de wereld mooier van worden. Laat je niet leiden door prestatiedruk, maar doe waar je zelf zin in hebt. Dat voelt fijner dan alleen maar doen wat anderen van jou verwachten. Of ben je toch liever het schaap, dat geen afscheid van de kudde kan nemen?

3 reacties op “Ik ben een filosofische narcist

  1. Myriam
    3 juli 2015

    Heel interessant denkvoer.

    Liked by 1 persoon

  2. Sandra
    3 juli 2015

    It’s cool to be uncool. Dat denk ik.

    Like

  3. ooitzegikmijnnaam
    8 juli 2015

    Goed voor jou dat jij je met deze woorden omschrijft. -bijzonder uitgekozen selectie

    -ik

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 3 juli 2015 door in Filosofie, Leven en getagd als , , , , .
