Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Meedoen met ‘Ik heb het nog nooit gedaan’ vergroot je kansen niet

SeksIk mag mij graag een vrouwenversierder noemen. Sinds mijn zestiende ben ik aan vrouwelijke aandacht nooit tekort gekomen. Ooit riep ik, in een dronken bui, dat ik iedere vrouw kan krijgen die ik wil. Dat geloof ik nog steeds. Lukt het niet, kan ik mijzelf nog altijd voorhouden dat ik haar niet genoeg begeer. Een filosoof als ik kan alles recht praten. Toch denk ik dat er een kern van waarheid zit in de uitspraak. Niet alleen voor mijzelf, maar voor iedere man of vrouw die iemand op het oog heeft. Het gaat om de daadkracht, oprechte interesse in de ander tonen en jezelf van je beste kant te laten zien. Dat lukt niet iedereen. Het gekke is dat men zelfs in datingprogramma’s niet op in gaat. Met veel verbazing keek ik onlangs dan ook naar ‘Ik heb het nog nooit gedaan’.

Pulp

Nu kijk ik zelf maar weinig tv. Het journaal, een documentaire of Sex & The City. Dat wil ik nog wel eens opzetten. En grotere sportevenementen rondom voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen. Tv biedt mij niet heel veel, om het zo maar te zeggen. Zo bleek ook nu weer. Want waarom kijk ik nu eigenlijk naar slechte datingprogramma’s? Om te lachen, voornamelijk. Niet eens zozeer om de onbeholpenheid van de deelnemende personen. Ik geloof wel in hun problemen. Nee, het zijn vaak de presentatoren die met hun, ik hoop gespeelde, naïviteit vaak niet tot een daadwerkelijke oplossing van het probleem komen. Ze tonen leed en zijn daarbij dan zelf heel verbaasd, wat tot hilariteit bij de kijker zou moeten leiden. Dat ze daarbij zelf vooral voor lul staan, schijnt hen niet te deren. Totaal losgeslagen van de realiteit, deze mensen die de scenes aan elkaar dienen te praten.

Zelfverzekerdheid

Dat is al direct in de eerste scene te zien. Je verwacht bij een programma als ‘Ik heb het nog nooit gedaan’ dat deelnemers tenminste een klein beetje informatie krijgen over wat wel en wat niet te doen. Dat lijkt ook te gebeuren. Het eerste ‘slachtoffer’ dat nog nooit seks heeft gehad en ook nog betrekkelijk jong is heeft de tip gekregen zelfverzekerd over te komen. Dat lukt hem redelijk. Hij geeft bij een avond voor jonge singles iedere vrouw een hand en zegt ze gedag. Het lukt hem zelfs zo goed, dat hij met één meisje zelfs oogcontact heeft. ‘Dat kan zomaar iets worden’, meldt hij de kijker. Nu is zelfverzekerd overkomen ongetwijfeld belangrijk. Echter moet het je dan wel passen. En dat is waar de schoen wringt. Deze jongen speelt zijn zelfverzekerdheid zo overduidelijk, dat hij een karikatuur van hemzelf is geworden. De jongen die de druk zo hoog opvoert om seks te hebben, is niet langer zichzelf. En als er iets een afknapper is, is het wel iemand die zich zo duidelijk anders voordoet dan hij is, toch?

Tinder

De truc is om je ook eens wat bloot te geven. En ja, dat kan ook op een eerste date. Zelf ging ik pas vorig jaar over tot mijn eerste echte dates. Daarvoor scoorde ik mijn vriendinnetjes gewoon in mijn omgeving. Ik kende ze al. Met de komst van Tinder veranderde dat. En dan moet je dus met iemand afspreken. Tweemaal deed ik dat. En beide keren ging dat eigenlijk heel makkelijk. Al in de eerste zinnen liet ik blijken het toch wel spannend te vinden. Dat kleine stukje onzekerheid uitspreken, daarmee krijg je het voor elkaar om de spanning die aanwezig is iets weg te nemen. Reken maar dat de ander het minstens net zo spannend vindt, die eerste afspraak.. Dat komt omdat iedere persoon anders is. Voor de meeste mensen is en blijft het een spannende aangelegenheid, iemand voor het eerst te ontmoeten.

Karten

Een belangrijk onderdeel van die eerste ontmoeting is de vraag wat je samen gaat doen. Er zijn een heleboel makkelijke manieren om iemand snel, globaal te leren kennen. Een terras of café is daarbij wel de veiligste manier. Uit eten gaan is wat minder vrijblijvend. Wat je niet doet is naar de bioscoop gaan. Tot zover de makkelijke keuzes. In dit hulpprogramma zie ik twee activiteiten voorbij komen waarvan ik denk, waarom? Hadden de makers niet kunnen waarschuwen dat dit niet verstandig was? De jongeman gaat met de groep singles karten. Eigenlijk is dit net zoiets als de bioscoop. Het is individueel, hier leer je iemand niet kennen. Behalve wanneer je de psychologie achter diens stuurmanskunst weet te beschouwen natuurlijk.

Picknick

Het tweede slachtoffer, een 45 jarige man met een zeer specifieke hobby, is de date een dagje paardrijden geworden. Heel leuk als je dat goed kan. Echter is de vrouw waar deze man mee op stap mag dat zo te zien niet. Ik probeer me het voor te stellen. Je voelt je al ongemakkelijk omdat je iemand, op tv, moet ontmoeten en vervolgens ga je iets doen waar je geen kaas van hebt gegeten. Daar scoor je geen punten mee. Gelukkig is er een goedmakertje. De man heeft een picknick voorbereidt. Een goed idee. Het is niet zo formeel als een restaurant, en je hoeft je daarom niet ongemakkelijk te voelen als je iets niet lekker vindt. Toch gaat het ook hier fout. De man besluit de picknick te houden in de overdekte zandbak waar beiden net hebben paardgereden. Tussen de paardenstront. Je kan mij veel vertellen, maar dat vrouwen dit een romantische plek voor een picknick vinden, dat gaat er zelfs bij mij niet in.

Humor

Paardrijden dus. Niet mijn keuze. Maar als je het van tevoren met je date bespreekt omdat jullie beiden zo’n dier weten te berijden, is er niets mis mee. Wat heet, het biedt zelfs een hele goede kans. Want wat is er mooier wanneer je als vrouw op paard in die zandbak staat, en vervolgens komt er een ‘prins’ op wit paard aangereden? Niet dat je verkleed dient te gaan als prins. Je moet het er niet te dik bovenop leggen. Maar op een wit paard binnenkomen prent dat idee direct in het hoofd van je date. Humor, dat is het belangrijkste glijmiddel voor, tijdens en na de seks. Dat opent paden die je nog niet bereden hebt. Maar ook hier blijken de denkers van het programma niet over te hebben nagedacht. Wederom een gemiste kans. Waar zijn die makers eigenlijk mee bezig?

Schandalig

Je begrijpt nu wel waar ik mijn vooringenomenheid voor mijn versierkunsten vandaan haal. Dat deze mensen het zelf niet lukt, kan ik nog wel begrijpen. Daar heb je oefening voor nodig, vaak ook heel veel blauwtjes oplopen, zo kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Dat de programmamakers dit overduidelijk niet aanbieden, vind ik dan ook een schande. Dat is toch wel het minste dat je kunt doen wanneer je zo’n programma maakt. Of is het daadwerkelijk de bedoeling de onbeholpenheid van de deelnemers in beeld te brengen? Dat zou pas echt schandalig zijn.

6 reacties op “Meedoen met ‘Ik heb het nog nooit gedaan’ vergroot je kansen niet

  1. beaunino
    8 juli 2015

    Nééj. Zou het?
    Zo sneu allemaal. Zonde van mijn tijd. Maar een samenvatting als deze is dan toch wel weer leuk!

    Liked by 1 persoon

  2. Susan
    9 juli 2015

    Ik denk dat zulke programma’s weer een sneu beeld proberen neer te zetten. Worden dit soort dingen niet vaak bekeken omdat mensen zich dan beter voelen over zichzelf?

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      9 juli 2015

      Dat zal ongetwijfeld de belangrijkste reden zijn. Ook ik bleef kijken, hoewel dat meer uit verbazing dan vanuit de behoefte om mij beter te voelen was.

      Like

  3. VAN DICHTBIJ
    9 juli 2015

    hahaha.
    hmm.
    ik vrees dat je met je laatste zin de spijker op de kop slaat…

    overigens: ook jij, alwetende waar het vrouwen en versieren betreft, zou nog wel eens versteld kunnen staan: van het onzekere en onervaren slag heb je bij vrouwen natuurlijk ook een hele groep dus die nemen het misschien niet zo nauw met de uitingen of acties van de man in kwestie?. En daarnaast ben ik er, door mijn onderzoekjes op de datingsites enzo, achter dat er heel veel mensen zijn met heel veel eigenaardige of niet-te-bedenken voorkeuren of smaken. One never knows. Dus: lekker bij jezelf blijven ook al betekent dat een worst delen tussen de paardenpoep. Je zal degene net treffen die dat ook leuk vindt: zit je meteen gebakken voor de rest van je leven 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Myriam
    9 juli 2015

    Ik kijk nooit naar zulke programma’s omdat ik me plaatsvervangend schaam, echt. Hoe is het mogelijk dat mensen zich zo belachelijk laten maken op televisie? Humor!!!! Ja, daarmee kan je vrouwen verleiden. Maar misschien heeft niet iedereen gevoel voor humor?

    Liked by 1 persoon

  5. Nans
    28 augustus 2015

    Het is allemaal opgezet. De mensen waar het programma over gaat, klopt wel. Maar de rest er omheen….
    Bij het karten waren er meerdere NIET single. En ook is het hele event “karten voor singles” spontaan verzonnen. Dat was ook het enige spontane. Alles werd voorgekauwd en zelfs werd van tevoren vastgesteld waar de gesprekken over zouden moeten gaan.
    Ik vind het heel erg jammer dat vooral de deelnemers waar het om draait, zo voor de gek gehouden worden….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 8 juli 2015 door in Film en TV, Leven en getagd als , , , , , , , .
