Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Het geld is op

GeldPool, Tsjech, Italiaan, Spanjaard, Kroaat en Marokkaan. En alien. Daar werd ik al meerdere malen voor uitgemaakt. Nooit kon ik mij met één van die nationaliteiten vereenzelvigen. Ik voel mij op en top Nederlander. Met een donker en ruig uiterlijk dat inderdaad vergeleken kan worden met een inwoner van één van deze landen. Net als Turk, Bosniër, of Griek. Grieks. Zo voel ik mij momenteel wel. Het land waar het geld niet langer binnen stroomt. Daar heb ik momenteel ook last van.

Schulden

Niet dat ik schulden heb. Ik heb het over de schulden van Griekenland. Het land van Nikos Machlas, Demi Rousos en Aristoteles gaat hier al jaren onder gebukt. Er is sprake van een handelstekort, waardoor er telkens weer geld in de economie gepompt dient te worden. Iets dat banken graag doen. Europese banken voornamelijk. Met het vooruitzicht dat het geleende geld terugbetaald wordt. Tot de laatste cent. Hoe? Doordat het land zijn economie ontwikkeld en er voor zorgt dat er weer geld binnen stroomt. De basis is dus een gunstig vooruitzicht plus een vertrouwen dat een land orde op zaken stelt. Iets dat de afgelopen 60 jaar niet gebeurd is.

Economie

Orde op zaken stellen kun je doen door meer te exporteren. Zo komt de handel in balans. Tekorten worden aangevuld met inkomsten. Het probleem is dat Griekenland niet veel heeft om te exporteren. De olie die men verwerkt heeft maar een kleine toegevoegde waarde. De scheepvaart, waar het land wel groot in is, wordt tot op heden continu buiten schot gehouden. Rederijen betalen weinig tot geen belasting, terwijl daar wel goed geld wordt verdiend. Geld dat in zakken van bedrijven en individuen terecht komt, maar niet ten goede van het land.

Werk

En daardoor is er nog maar weinig werk. Toerisme, dat zal ongetwijfeld nog wat geld in het laatje brengen. Maar verder? Gek is het dus niet dat mensen hier al vrij vroeg met pensioen gaan. Want wat wil je in een wereld waarin steeds meer werk niet langer door mensen hoeft worden gedaan? We zien hier in Nederland hetzelfde gebeuren. De pensioenleeftijden worden wel omhoog getrokken, maar werk voor deze oudere groep mensen is er steeds minder. Bij ontslagrondes zijn zij de pineut. Kans op een nieuwe baan is er nauwelijks. Daar komt bij dat er voor jonge mensen weinig werk op niveau te vinden is. Dat is niet terug te zien in de cijfers gepubliceerd door allerlei gerenommeerde bureau’s, maar wel wanneer je naar de werkelijkheid kijkt. Hoe dat verschil in inzicht komt? Nederlandse jongeren werken vooral veel parttime, maar kunnen daardoor in hun levensonderhoud daardoor nauwelijks zichzelf voorzien. Veel jongeren zouden graag meer willen werken, echter, ook hier is het werk er simpelweg niet.

Basisinkomen

En dat herken ik. Aan de ene kant is er voor mij geen werk, omdat ik een te dure werknemer ben. Het bedrijf waar ik voor werk kan mij simpelweg niet betalen. En dus moet ik het met een paar uur per week doen, waar ik net aan mijn bierconsumptie van kan betalen. Tot voor kort. Want ook de paar uur die ik werkte zijn verder gereduceerd. En dus is het op allerlei manieren proberen geld bij te verdienen. Net als die Grieken, die niet weten wat ze moeten doen om nog een klein beetje geld binnen te krijgen om zo eten te kunnen kopen.

Daarom is de roep om een basisinkomen helemaal niet zo verkeerd. In Nederland is er nu eenmaal niet zoveel werk waardoor we hier lekker aan de slag kunnen gaan. Een basisinkomen kan dat probleem verhelpen. Zo kunnen mensen minder werken, waardoor er werk vrijkomt voor mensen die thuis zitten. In hun basisvoorzieningen worden die bijgestaan, willen ze iets extra’s dan kunnen ze aan de slag. Hoe dat allemaal te betalen? Verschillende rekenmodellen laten zien dat dat nog niet makkelijk is. Het probleem met al die modellen is dat zij in één keer naar een basisinkomen gaan. Misschien is het verstandiger om dit met tussenstappen te doen. We hoeven immers niet allemaal in één keer bijgestaan te worden in onze basisvoorzieningen. Misschien dat dat de discussie over zo’n nieuwe voorziening wat kan helpen? En wellicht dat het Griekenland ook kan helpen te voorzien in het eigen bestaan?

4 reacties op “Het geld is op

  1. Morgaine
    11 juli 2015

    Oh man, ik krijg zo visite en lees je eerste zin; En alien… ik lig proestte mijn koffie er bijna uit 😉

    Ik kom later nog even terug om te lezen 😀

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Morgaine
    11 juli 2015

    Weet je wat zo lullig is, ik doe nu, omdat het moet, maar ik ook niet anders kan als ik gewoon wat wil bijdragen, vrijwilligerswerk, wat vroeger betaald werk was.

    Als je weet, welke banen er nu als vrijwilligerswerk open staat, wat vroeger betaald werk was full time, dan schrik je je rot! Als men dat vrijwilligerswerk weer gewoon net als vroeger betaald werk van maken, dan zijn we al een heel eind!

    Ik doe zelfs werk, wat ik in mijn ogen niet zou mogen, waar mijn collega’s jarenlang voor gestudeerd hebben ooit, en ik kom binnen en doe hetzelfde als zij doen, onbetaald… wat klopt hier nu niet aan? Ondertussen zitten ze vol met flex werkers die heel goed ingezet zouden kunnen worden voor vast, maar ja… zogenaamd geen budget en wie lijdt er in dit geval? Diegenen die zorg nodig hebben.

    En dan ook nog, wat vroeger vrijwilligerswerk was, is tegenwoordig dan weer een lange studie en betaald werk, maar hooguit flex en je hebt een hoop geluk als je dus dat vaste contract kunt krijgen, het slaat kant noch wal.

    X

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      11 juli 2015

      Dat is onder meer één van de punten waarin wij ons eigen land best met Griekenland kunnen vergelijken. Werk dat ooit betaald was is niet per se verdwenen. We hebben er echter geen geld meer voor, en nemen dan vrijwilligers in dienst om die ‘leegte’ op te vullen. Ook hier geldt: het geld is op!

      Liked by 1 persoon

  3. Myriam
    12 juli 2015

    Basis inkomen, mocht dat kunnen!!!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 11 juli 2015 door in Actualiteit, Leven en getagd als , , , , , .
