Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Een eigen identiteit creëren doe je met Facebook

“Ja, het was ontzettend gezellig. Mooi weer, goeie muziek en bier. Vooral Muse was geweldig. Veel nieuw…”. Het blijft even stil. “Of heb ik je dat al verteld?” De vraag wordt mij regelmatig gesteld wanneer ik ingrijpend knik of mijn hoofd schud. Mensen denken dat ik het verhaal al ken, dat ze mij vertellen. In veel gevallen is dat ook zo. Het verbaast mij hoe vaak mensen iets dubbel tegen mij vertellen. Onthouden ze niet wat ze vertellen? Doe ik er zelf niet toe? Of willen zij vooral zichzelf iets inprenten door een verhaal vaker te vertellen?

Herinnering

Ik denk dat vooral dat laatste vaak het geval is. Toch schud ik vaak nee wanneer mensen mij deze vraag stellen. Ik merk namelijk dat bij een tweede, derde of zoveelste keer vertellen het verhaal nogal eens verandert. Iemand heeft een andere gedachte op gedaan, voegt een detail toe of laat juist iets achterwege dat eerder essentieel leek. Een bewust keuze. Niet omdat ze jou iets anders aan je mouw willen spelden, of je in de maling nemen. Ze willen de herinnering een eigen kleur geven. Zo geeft ieder het leven dat hij of zij leidt een eigen verhaal waar het achter staat.

Identiteit

Een herinnering is namelijk maar een leeg iets. Net als een foto beeldt het iets af, zonder enige betekenis. Die betekenis verkrijgt de herinnering of foto pas met een achterliggend verhaal. Dat verhaal kun je zelf maken, verzinnen zelfs. Toe-eigenen heet dat. Door zelf een verhaal rondom de herinnering te construeren, krijgt de herinnering een plek in jouw leven. Een plek die overeenkomt met andere herinneringen die je hebt. Zo creëer je een eigen systeem, wat je identiteit vormt. Een levensverhaal dat je vertelt aan de hand van al die dingen die je hebt meegemaakt en waar je een eigen interpretatie aan hebt gegeven.

Facebook

Het belangrijkste hulpmiddel dat we daarbij hebben? Facebook. Vaak krijgt het online medium het stempel onwaar te zijn, omdat mensen zich mooier voordoen dan zij in werkelijkheid zijn. Ze zetten er alleen de leuke dingen op. Foto’s, opnames en verhalen waar ze likes mee kunnen scoren. Ze vertellen daarmee digitaal hun levensverhaal. De gedachte is dat ze dat voor hun vriendenkring doen. Laten zien dat het goed met ze gaat. Maar is het niet logischer dat ze door middel van hun profiel ook zichzelf iets willen vertellen? Dat ze de eigen identiteit willen vormen? En is dat heel anders dan hoe we in de offline wereld met elkaar omgaan? Vertellen we elkaar daarin ook niet verhalen, om zo meer begrip van elkaar te krijgen? Zoeken we daarin ook niet toenadering en erkenning voor onze handelingen? Maar doen we dat niet ook vooral om ons eigen levensverhaal te creëren?

Vrijheid

Is dat niet erg? Dat we ons hele bestaan maar een beetje fantaseren over wie en wat voor mens we zijn? Dat we niet alleen anderen, maar vooral onszelf maar iets op de mouw spelden door een verhaal rondom onze herinneringen te verzinnen. Nee. Juist het tegenovergestelde is waar. Het is ontzettend fijn dat we dat doen. Waarom? We verkrijgen zo de vrijheid om zelf iets van ons bestaan te maken. En dat allemaal door een herinnering, die al van ons is, eigen te maken. En daarom: laat mensen verhalen meerdere keren vertellen. Ook al verandert het iedere keer weer, dat is niet erg. Ze willen jou niet iets anders doen laten geloven, maar zijn bezig hun eigen identiteit bij te schaven. Wat is daar nu mis mee?

9 reacties op “Een eigen identiteit creëren doe je met Facebook

  1. Myriam
    14 juli 2015

    Als je lang genoeg een leven construeert dat niet écht jouw leven is, dan zit je vroeg of laat met de gebakken peren. Niet leuk!!!!

    Like

    • nielshagen
      14 juli 2015

      “Jouw” leven bestaat niet, alleen de verhalen die je er omheen maakt. In die zin bevrijdend, maar wellicht ook beangstigend. Wanneer je niet langer tot een coherent verhaal komt, wat is het leven dan nog waard?

      Liked by 1 persoon

  2. Morgaine
    14 juli 2015

    Het hangt ook een beetje van het verhaal af, ik heb zo’n 10 jaar naar 1 persoon geluisterd die telkens hetzelfde verhaal over haar jeugd vertelde, er veranderde overigens in dit geval niets, er kwamen wel telkens nieuwe verhalen bij. Dan denk ik, je bent bijna 50, er is ook een tijd om de dingen te laten rusten wat 40 jaar terug is gebeurd….

    X

    Like

  3. Susan
    15 juli 2015

    Tis wel iets om over na te denken, maar tegelijkertijd denk ik ook, nee weet ik wel zeker, dat mensen uit hun verhalen soms de leuke dingen halen en die drie keer zo vergroten om interessant of stoer te lijken. Dan kun je best bezig zijn met aan je identiteit te werken, maar je liegt jezelf ook voor. Ik vind het juist super als iemand ook eens kan zeggen ; hey joh, het gaat echt even heel kut, kan ik even mn ei kwijt? Zolang er dan meer niet wordt door gedraafd door het erger te maken dan het is… Ach ja, ik houd gewoon erg van de waarheid denk ik.

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      16 juli 2015

      Die waarheid bestaat niet bij het interpreteren van een feit. Alleen het feit bestaat en aangezien jij de enige bent die het op een bepaalde manier hebt meegemaakt, kun je er dus een eigen interpretatie aan geven. Door de minder leuke dingen weg te laten, bijvoorbeeld iemand die niet op je verjaardag kwam, krijgt die verjaardag zo niet een donkere laag over zich heen en is die opeens leuker dan dat die ‘eigenlijk’ was.

      Ik vind daar zelf niet zoveel mis mee 😉

      Like

      • Susan
        16 juli 2015

        Jaa dat wel, maar feiten verzinnen die er nooit geweest zijn om de ‘waarheid’ op die manier mooier te maken, daar vind ik wel wat mis mee. En dan is het ook niet meer een waarheid. Vind ik

        Liked by 1 persoon

      • nielshagen
        16 juli 2015

        Feiten kun je niet verzinnen, dat is in het concept uitgesloten 😉

        Je kunt wel iets als feit presenteren terwijl dat het niet is. Liegen zou dat zijn, denk ik.

        Like

      • Susan
        16 juli 2015

        Ja dat bedoel ik dus ook hahah

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 14 juli 2015 door in Filosofie, Techniek en getagd als , , , , .
