Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Een stop op al die ‘leuke’ internetfilmpjes

Camera

Sanderflight, ‘Camera voor toezicht

“Hoe komt het dat jij altijd vrolijk bent?” Mensen die mij niet al te goed kennen, zien mij alleen als de vrolijke jongen, die altijd lacht en straalt en vol slechte grappen zit. Een masker, dat ik thuis of bij goede vrienden nog wel eens af wil zetten. Want ook ik maak mij wel eens zorgen, zit niet lekker in mijn vel of voel me neerslachtig. Niets vreemds, voor een mensenleven. Toch heb ik in het algemeen best een aardig humor. Hoe dat komt? Internet!

Filmpjes

Het eerste dat ik in de ochtend doe, naast wat eten en drinken, is mijn laptop openklappen en een rondgang doen langs allerlei filmpjes die het wereld wijde web rond gaan. Opnames met katten gekke sprongen, mensen die zichzelf op ongelofelijk stomme wijze pijn doen of gekke dansjes doen op een festival. Ik houd er van. Het geeft mij direct moed om uit bed te komen en iets van mijn eigen dag te maken. Hoe kan het ook anders, met zulke geweldige input je dag beginnen?

Niet leuk

Toch zal niet iedereen het leuk vinden dat hij of zij op lachwekkende wijze het internet kleur geeft. Wat denken je ouders wel niet wanneer je onder invloed van het één of ander het publiek op een festival met je gekke danspasjes verblijdt? Hoe denken je buren over je wanneer je je negatief over ze uit laat? Hoe denkt je werkgever over je wanneer je op film door het lint gaat? Hadden we vroeger voornamelijk zelf in de hand hoe men over ons dacht, tegenwoordig is dat een stuk lastiger. Videomateriaal maken en verspreiden is voor iedere leek mogelijk. Even niet opletten en je ongewenste gedrag of woorden gaan het hele internet over. En dat in een kwaliteit waarin je duidelijk te herkennen bent.

Enemy Of The State

In de film Enemy Of The State (1998) komt dat thema al naar voren. Uiteraard met de gedachte dat de overheid ons zou bekijken, waardoor we veel van onze privacy zouden moeten opgeven. Maar ook al doordat individuen zelf van alles kunnen filmen en daar anderen mee onder druk kunnen zetten. De vraag die daarbij telkens gesteld wordt is wat wel en wat niet mogelijk zou moeten zijn. Een controle apparaat zou er daarbij voor moeten zorgen dat niet zomaar beelden van iedereen gebruikt dienen te worden. Maar wie controleert dan de controleurs? Waar de film echter niet op ingaat, misschien vanwege de technologische mogelijkheden op dat moment, is de vraag wat er gebeurt als iedereen opnames kan maken en online zetten. Wat moeten we dan met de huidige regelgeving?

Terrasmeisjes

Het is een discussie die nauwelijks gevoerd wordt. We blijven verwijzen naar de huidige regels. Daarbij vergeten we echter dat die regels uit een tijd stammen waarin opname mogelijkheden als mobiele telefoons nog niet bestonden. Mogelijkheden die tegenwoordig iedereen ter beschikking heeft, waardoor jan en alleman van alles kan filmen. Vraag het de terrasmeisjes, die, zo lijkt het, vanwege een opname tenminste een deel van hun leven met een naar gevoel over straat moeten gaan. De vraag die we bij die opname van hen moeten stellen is niet of hun gedrag wel of niet passend is, maar of we willen dat dat gedrag gefilmd en online gezet dient te mogen worden.

Gewenst gedrag

Want natuurlijk willen we dat iedereen zich normaal gedraagt. En natuurlijk hebben we wel ongeveer een idee over hoe dat gedrag dat dan moet zijn. Toch zullen er altijd twijfelgevallen zijn. Gedrag waarvan de één vindt dat dat prima is, terwijl een ander dat liever niet ziet. Zo vindt mijn werkgever het niet fijn vinden wanneer er beelden van mij in dronken toestand op het web verschijnen. En dus probeer ik dat tegen te gaan. Iets dat ik niet geheel in eigen hand heb. Moet ik daarom mijn alcoholgebruik aan passen? Of moeten we er juist voor zorgen dat opnames daarvan niet zonder mijn toestemming op internet geplaatst mogen worden? Willen we gewenst gedrag afdwingen door toe te staan dat iedereen overal opnames van mag maken en online zetten? Of moeten we constateren dat dat met de huidige mogelijkheden op zichzelf ongewenst gedrag is waar we paal en perk aan moeten stellen?

Stop

Wanneer we voor dat laatste kiezen, is er wel één probleem. Het met het goede been uit bed stappen wordt wel een stuk lastiger. Geen mensen die domme dingen doen waardoor ik vrolijk het bed kan verlaten. Niet langer opstaan met meisjes die op een terras uit hun dak gaan omdat ze een grote mond terugkrijgen. Niet langer een gek dansje om de dag mee te beginnen. Nee, in de toekomst zouden we het weer moeten doen met filmpjes van honden, pandaberen of katten. En daar is eigenlijk helemaal niets mis mee.

3 reacties op “Een stop op al die ‘leuke’ internetfilmpjes

  1. Morgaine
    21 juli 2015

    Tsjah, ik ben misschien nog van de oude stempel en maak misschien familie filmpjes, of opnames tijdens een concert wie weet ooit en zet dat niet online. Dat is voor private eyes only, binnen de familie dus.

    Verder is de tijd inderdaad veranderd maar wat ik nog altijd niet vind kunnen, als je al iets filmt op straat wat curieus is, en je kent de mensen niet, dan moet je het ook voor jezelf houden… Maar dat ben ik.

    X

    Like

    • nielshagen
      21 juli 2015

      Ik film of fotografeer zelf ook heel weinig. Maar anderen doen het voldoende voor ons samen 😉

      Liked by 1 persoon

      • Morgaine
        21 juli 2015

        hahaha ja precies, of we nu willen of niet 😉

        Like

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 21 juli 2015 door in Filosofie, Leven en getagd als , , , , , .
