Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Liebster award

Enige tijd geleden nomineerde Veelschrijver mij voor de Liebster award. Ik ben zelf niet zo van de awards, zoals je wellicht eerder hebt gelezen. Aan de andere kant voelde ik mij zeer vereerd. Belangrijker is dat bij het verkrijgen van deze award een vragenlijstje hoort waarbij de ontvanger wat meer over zichzelf kan vertellen. Bij deze grijp ik die kans nu met beide handen aan. Maar voordat ik tot de beantwoording van de vragen kom, wil ik allereerst Veelschrijver nog eens bedanken voor de nominatie. Deze wordt zeer gewaardeerd!

Waarom ben je gaan bloggen?

Begin dit jaar heb ik het bloggen flink opgeschroefd om mijn schrijfvaardigheden en ideeën te ontwikkelen, omdat ik in de toekomst een boek wil uitbrengen. Bloggen helpt ten eerste het schrijfproces, leren jezelf aan te zetten tot schrijven. Ten tweede kan het je enige naamsbekendheid geven, iets dat voor een beginnend schrijver noodzakelijk is wil hij opvallen en zijn boek gepubliceerd krijgen. Als laatste lees ik veel werk van anderen, houd ik van tips die zij geven met betrekking tot film en literatuur en houd ik zo nu en dan van een discussie.

Schrijf je uw ideeën op in een Moleskineboekje om dan later te bloggen?

imageOnlangs ben ik in Rome geweest alwaar ik inderdaad op zoek ben gegaan naar een Moleskineboekje. Helaas niet één gekocht. Vooralsnog houd ik het bij de mogelijkheid notities aan te maken met mijn telefoon, of een Word bestand op mijn laptop. Helaas heeft die laatste het onlangs begeven, waardoor ik niet bij enkele van mijn ideeën kan. Erg frustrerend en één van de redenen waarom ik de laatste twee weken weinig tot niets heb geschreven. Andere redenen: lange werkdagen en dus een fijne vakantie in Rome!

Haal jij broodjes op zondagmorgen naar de warme bakker?

Hoewel ik al jaren geen ontbijt meer oversla, ben ik niet degene die op zondagmorgen naar de warme bakker ga. Meestal zijn er afbakbroodjes op voorraad, en zorgt mijn vriendin voor zelf geperste jus d’orange. Ik blijf het liefst lang in bed, hoewel ik meestal rond acht uur wel wakker ben. Een boek erbij, of het lezen van blogs is wat ik het liefste tot een uur of elf op zondag in bed doe.

Als ik zeg gedichten, dan zeg jij?

Bukowski! Ik ben geen doorgewinterde gedichtenlezer. Op de één of andere manier heb ik het genre nooit echt leren ontdekken. Tot voor kort. Toen leerde ik Charles Bukowski kennen, waarvan onlangs een vertaalde dichtbundel bij Uitgeverij Lebowski werd uitgebracht. Dit werk vind ik geweldig, omdat het de rauwe kanten van het leven op een zeer heldere wijze beschrijft. Wie meer werk kent dat in de lijn van Bukowski ligt, laat het graag horen!

Kies je voor kleur of zwart-wit als je foto’s neemt?

Kleur. Tegenwoordig is het vrij makkelijk om met een app foto’s te bewerken, eventueel naar zwart-wit. Ik ben echter niet echt iemand van beelden. De camera van mijn telefoon werkt niet langer naar behoren, een fototoestel heb ik niet. Vandaar dat mijn blogs altijd vergezeld gaan met rechtenvrije of afbeeldingen uit het publieke domein. Misschien dat ik daar toch eens iets aan moet gaan doen. Eigen, goede foto’s schijnen een blog naar een hoger niveau te kunnen tillen.

Wat is uw muziekplaat allertijden?

Er zijn enkele platen die ik vrij regelmatig draai. Degene waar ik mij het best bij voel is Parachutes van Coldplay. Deze plaat vind ik zo fantastisch omdat hij bij elke gemoedstoestand past. Of je nu boos, verdrietig, verliefd of depressief voelt, de plaat past bij elke stemming. En daar zijn er maar heel weinig van gemaakt.

Hou je van de eindejaarlijstjes van bekende personen?

Van wie dan ook, oudejaarslijstjes zijn altijd een feest om te lezen. Met name als ze op het gebied van film of literatuur liggen. Je leert zo vaak een film kennen die je nog niet gezien had, of dat boek dat je vergeten was te lezen. Doordat je een bekend persoon een beetje kent, kun je een inschatting maken of diens lijsje met daarin genoemde films en of boeken jou ook een beetje zullen aanspreken. Erg handig dus als je nog eens een tip wilt! Dit geldt overigens net zo goed voor andere bloggers en hun eindejaarslijstjes. Ongetwijfeld dat ik over drie maanden ook weer enkele lijstjes het blogland in stuur!

Koffiekoeken met veel bloemsuiker of pannenkoeken met slagroom?

Een makkelijke vraag. Koffiekoeken. Als er iets is dat ik niet lust, zijn het wel pannenkoeken. Nog steeds heb ik trauma’s aan kinderfeestjes waar dit op het menu stond. Het liefst sloeg ik feestjes waar pannenkoeken geserveerd werden over. Iets dat ik dan ook gewoon deed.

Wat zou jij de mensheid willen nalaten?

Een boek. Met mijn visie op hoe we in de toekomst liefdes- en vriendschapsrelaties zouden kunnen gaan zien. Iets waar ik langzaam aan werk van maak, hoewel ik had gehoopt dit in een jaar af te kunnen hebben. Zo snel lukt een roman schrijven dus niet. Maar het boek gaat er komen, hoewel het dus een meerjarenplan geworden is. En dat is niet erg. Zo heb ik meer tijd om onderzoek te doen. Onderzoek dat dan vooral in mijn leven gebeurt, door vriendschappen te koesteren, net als de liefde.

Wat is de beste film die je ooit zag?

La Meglio Gioventù. Hoe verrassend, een film over liefde en vriendschap, tegen de achtergrond van de Italiaanse geschiedenis in de tweede helft van de vorige eeuw. Een enorme, verwoestende overstroming, de rechtszaken tegen hoe psychiaters mensen met psychische ziekten behandelden, de strijd tegen terrorisme in het land, de moeilijke economische tijden die het heeft gekend en natuurlijk de invloed van de maffia. De film vertelt dit in een tijdsbestek van zes uur. Onlangs is hij opnieuw in de bioscopen uitgebracht. Fantastisch, want ik kende hem alleen van tv en dvd. Als je de kans krijgt, zeker kijken!

Heb jij nog een goede tip voor mij, en zo ja hoe luidt die?

Blijf vooral schrijven. Af en toe, of heel vaak. Ik lees je stukken graag!

4 reacties op “Liebster award

  1. Morgaine
    23 september 2015

    Als ik dit geweten had, had ik hem jou ook al eerder toegespeeld deze award, hahahaha Maar de vragen zijn heel anders natuurlijk dan ik ze had gemaakt, niet echt je van het 😉

    Leuk om te lezen en ja een boek kan zeker een meerjarenplan worden, wat je zegt van naamsbekendheid, als je het onder je eigen naam gaat publiceren dan wel, als je een pseudoniem gaat gebruiken dan maakt het weinig uit natuurlijk, haha

    Ik zit nu naar Coldplay te luisteren, lekker nummer inderdaad.

    X

    Liked by 1 persoon

  2. louterliefde
    23 september 2015

    Ik voel je pijn! Al mijn notities – die ik ook mobiel opsloeg – waren verdwenen. Op de een of andere manier kreeg ik ze wel terug (Iphone, na een jaar snap ik er nog niks van…)

    Ahh La Meglio Gioventù, prachtige film!

    Liked by 1 persoon

  3. Myriam
    23 september 2015

    Heerlijk om te lezen!!!!

    Liked by 1 persoon

  4. Veelschrijver
    27 september 2015

    Dag Niels, dank je voor de mooie woorden die je schrijft. Met veel graagte en aandacht heb ik je Liebster Award gelezen en wat een verrijking, en ook een heerlijke verwondering. Nogmaals dank je. 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 23 september 2015 door in Leven en getagd als , , , .
