Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Stel lotingprocedure in bij kaartverkoop concerten

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Christopher Macsurak, ‘Adele

Grote teleurstelling bij vele Nederlandse muziekliefhebbers. Afgelopen vrijdag wisten zij geen kaarten te bemachtigen voor het bijwonen van de immens populaire Adele. Wat heet. Concertorganisator Mojo besloot direct twee extra concerten in te gelasten. Maar ook die kaarten zijn binnen mum van tijd van de markt. En ondanks dat, nog steeds heel veel teleurgestelde fans die uren voor hun beeldscherm naar een digitale rij hebben moeten staren. Dat roept de vraag op: kunnen we geen ander systeem bedenken om kaarten onder fans te verdelen.

Kaartverkoop

Laten we wel wezen: de enige belanghebbenden zijn die mensen die geen kaarten hebben weten te krijgen. Mensen die deze wel hebben zal het een worst wezen. Organisatoren staan zelfs te juichen. Ondanks hoge prijzen die beginnen bij een euro of 6o en doorlopen tot het dubbele, weten zij met gemak hun zalen vol te krijgen. Maar daar zit dan ook direct de pijn. Wat let hen om in de toekomst niet nog meer geld te vragen voor een entreekaartje? Bij verschillende evenementen zien we dat al gebeuren. En wat te denken van de secondary ticketing, de handel die ontstaat door kaarten op en vervolgens duurder door te verkopen? Organisatoren als Mojo reguleren inmiddels die markt, doordat zij ook daar actief zijn. Mensen met een minimumloon kunnen in het geheel niet van deze culturele evenementen genieten. Zij moeten het stellen met een weldoener, iemand die kaarten beschikbaar stelt. Hoe moet dat in de toekomst, wanneer kaarten alleen maar duurder worden?

Rijen

Deze situatie ontstaat door toedoen van de gehanteerde procedure om een schaars goed, de tickets, te verdelen. Door met een “wie het eerst komt, wie het eerst maalt” of rij-principe te werken waarbij de ‘eerste’ persoon het eerste recht heeft, kan er voor populaire evenementen een situatie ontstaan waarbij de rij zo kort mogelijk wordt gehouden. Hoe je dat doet? Door de prijs zo hoog mogelijk te maken. Met als gevolg dat een grote groep mensen niet meer naar dit soort evenementen kan. Daarnaast is het rij-principe arbitrair. Waarom zou het moment van in de rij staan voor het toekennen van een kaartje van belang zijn, wanneer vrijwel iedereen tegelijkertijd in de rij gaat staan? Is er niet een andere, rechtvaardigere procedure, waar zowel organisatoren als bezoekers hun belangen in behartigd zien?

Loting

Waarom niet leren hoe organisatoren in vergelijkbare sectoren dat aanpakken? Theaters en schouwburgen werken veelal met een procedure waarbij bezoekers zich moeten inschrijven op bepaalde evenementen. Voor populaire tickets geldt daarbij niet een “wie het eerst komt, wie het eerst maalt” principe. Niet de arbitraire procedure die uitgaat van het tijdstip wanneer je in de rij bent gaan staan om je kaartje te kopen, maar een procedure door middel van loting bepaalt of je je kaartje wel of niet krijgt. Daarbij moeten dan wel de spelregels van te voren duidelijk zijn: je schrijft je voor een einddatum in op een bepaald kaartje, waarvan je de maximumprijs van te voren weet en je behoort te weten hoe de loting zal verlopen. Na verstrijken van de periode bepaalt de loting wie een kaartje ontvangt. Zie hier, een procedure die voor iedereen transparant, helder en daarom rechtvaardig is.

Opkopers

Daarbij zal het opkopen van kaarten om deze vervolgens voor een flink hoger bedrag door te verkopen minder interessant worden. Men kan er niet meer van uitgaan dat de kaarten ook toebedeeld worden om ze door te verkopen. Zodoende kan een deel van de rij verkort worden omdat personen die hierin plaats namen om in kaarten te handelen daar niet langer heil in zien. En dat geeft mensen die zelf willen genieten van het concert meer kans om er daadwerkelijk bij te kunnen zijn. Ondanks dat de procedure rechtvaardig is, zal hij geen teleurstellingen voorkomen. Nog steeds zullen er mensen zijn die geen kaartje weten te bemachtigen. Maar elke interventie die de verkoop van kaarten voor concerten iets rechtvaardiger kan maken, is mooi meegenomen, toch?

Advertenties

Eén reactie op “Stel lotingprocedure in bij kaartverkoop concerten

  1. Susan
    11 december 2015

    Probleem is dat voordat de kaartverkoop van start gaat er al honderden kaarten worden opgekocht en een minuut na de verkoop al voor belachelijke prijzen op internet staan. Dus loting of niet… Die kaarten zijn al opgekocht en dus minder kaarten beschikbaar voor de loting. Ik denk dat je het probleem van opkopen pas tegengaat als je ook bij grote evenementen met tickets op naam gaat werken en je dus bij de ingang van het concert moet legitimeren eer je naar binnen mag.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 9 december 2015 door in Muziek en getagd als , , , , , .
%d bloggers liken dit: