Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Ontmoeting met een vreemde

“Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld.”

Wel vaker krijg ik die zin naar mijn hoofd geslingerd. Maar nog nooit gebeurde dat door een volslagen onbekende. Een onbekende waar ik net drie zinnen internet contact mee had. Het vervolg van het gesprek krijgt vervolgens een bizarre wending, waarbij de teleurstelling van de vreemde omsloeg in een gulle lach. Dat maakte dat ik mij goed voelde. Wat is internet toch een geweldig medium.

Discussie

Niet altijd, overigens. Wie via Facebook deelneemt aan discussies, krijgt nog wel eens dingen naar zijn hoofd geslingerd. Gelukkig gebeurde dat in een discussie over de moraal van drugsgebruik naar aanleiding van een artikel op Vice niet. Er zijn zelfs mensen die met goede humor een lach op mijn gezicht weten te toveren. Nadat ik zaterdagochtend vroeg uitgebreid op een reactie reageerde, stelde de onbekende persoon een geniale vraag. “Pep” vraagteken. Die vraag beantwoorde ik direct met een like. Dat spoorde de vreemde aan om een bericht via Messenger te sturen. “Ook hard doorgehaald?”

Werk

Helaas moest ik antwoorden dat ik onderweg naar werk was. Daar kwam de teleurstelling vandaan. De jongeman had gehoopt met een partner in crime te spreken, die net als hij onder genot van verdovende middelen zich op het wereldwijde web begaf. Hij vroeg wat ik deed, gaf zelf aan vuilnisman te zijn, waarna ik antwoordde dat ik de klokken van de Dom luidde. Ongein natuurlijk. Aangezien ik moest werken sloot ik het gesprek af. “Morgenochtend maak ik het goed.” Zo gezegd zo gedaan.

Feest

Eigenlijk was ik het hele voorval al vergeten. Natuurlijk had ik er nog wel even over gesproken met een vriendin, die vooral hard moest lachen en de grap maakte dat deze man ongetwijfeld graag met mijn klokkenspel zou willen spelen. Ik lachte erom als een boer met kiespijn en vergat het voorval. Tot na veel bier, bandjes en rock ’n roll draaien, de afterparty begon. Plots dacht ik aan de teleurstelling die ik de vorige ochtend had veroorzaakt. Dat ik de belofte had gedaan die teleurstelling goed te maken. Met als gevolg onderstaande foto. Ik stuurde deze naar de onbekende, die niet veel later reageerde: “Olle smulpabbe. Bourgondische genieter :’).” De teleurstelling was als sneeuw voor de zon verdwenen. En dat maakte ook mijn dag weer goed.

Internet

Dat dat nog kan, in een tijd waarin sociale media vooral als een zwarte schaduw onze sociale levens volgt. In de vorm van vele meme’s waarin de mens als zombie aan zijn telefoon tentoon wordt gesteld. Men de draak steekt met het feit dat we steeds meer mensen tegen komen, maar steeds minder met elkaar zouden praten. Ik vraag mij af of dat allemaal wel klopt. Zijn die sociale media wel zo destructief? Of moeten we ze vooral als een uitbreiding zien die onze sociale vermogens ondersteunen? Want zeg nou zelf: ging jij ooit zomaar met iemand een gesprek aan die je in de trein tegen kwam? Of was je voor het mobiele tijdperk ook al niet veel liever in een boek, de krant of een tijdschrift weggedoken? Waarom zou je met een totale vreemde in gesprek gaan, wanneer je daar in het geheel geen behoefte toe voelt? En wat is het dan fijn, dat er zoiets als internet bestaat. Het internet, waar je in redelijke anonimiteit zomaar opeens een grappig, leuk, serieus of diepgaand gesprek kan hebben. Met als gevolg een lach, connecties of nieuwe kennis op te doen. Is dat ook niet iets waard?

IMG_20160131_023017.jpg

PS: natuurlijk is dit gewoon poedersuiker.

Eén reactie op “Ontmoeting met een vreemde

  1. Sherry
    1 februari 2016

    Leek bijna op drugs maar ik dacht toch niet dat je dit op je blog zou zetten. Hihi. Leuk stuk.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 1 februari 2016 door in Leven en getagd als , , , , , .
