Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Let op met door rood fietsen

Rood. Ik stop netjes voor de witte streep, naast de paal met het knopje. Ik druk de knop in en zie witte bolletjes langzaam verdwijnen ten teken dat het groene licht niet al te lang zal volgen. Naast mij stopt een vrouw. Nouja, drie meter over de witte streep. Blijkbaar heeft ze haast en kan ze niet wachten. Nog voor het groen is, stapt ze op en fietst weg. In mijn hoofd twee gedachten. De ene vertelt me dat ik me hier niet aan moet irriteren. De andere wil haar achterna en haar van de fiets trekken. Waarom? Achter haar staat een moeder met naast haar jonge zoontje van een jaar of zes. Hij stapt tegelijk met de vrouw op en fietst weg. Zonder zich te bekommeren om het rode licht. Laat dit niet zien dat wij een grotere verantwoordelijkheid hebben dan alleen onze eigen veiligheid, wanneer we een kleine overtreding begaan?

Nietzsche

Als fervent Nietzsche lezer begrijp ik de vrouw wel. Als zelfbepaler van wat goed en slecht is neemt zij het in haar ogen verantwoorde risico om door rood te fietsen. Vandaar ook mijn schouderophalende reactie. Mensen moeten zelf weten wat voor risico’s ze met hun eigen leven nemen. Door rood fietsen is daarbij misschien nog wel één van de kleinste die je aan kunt gaan. Zelf doe ik het ook regelmatig. Die rode lichten diep in de nacht waar duidelijk zichtbaar is dat er van geen enkele kant verkeer aan komt kunnen mij gestolen worden. In de middag heb ik daar echter al meer moeite mee. Je weet nooit wat voor gek nog even extra gas geeft terwijl het licht al van oranje naar rood toe gaat. Maar wat nu als er andere mensen jou gedachteloos volgen. Mensen die nog niet getraind zijn in deze wereld. Jonge kinderen bijvoorbeeld?

Moeder

Het meest te doen heb ik nog met de moeder van het jongetje. Ze roept nog zijn naam. “Tom, wacht even. Het is nog rood.” Natuurlijk is ze een roepende in de woestijn. Het jongetje is bliksemsnel vertrokken en al bijna aan de overkant. Dan doe je als moeder zo je best je kind goed op te voeden en veilig in de wereld te houden. Is er iemand die zich van niets bewust is, haar eigen plan trekt en zo het kleine kind onnodig in gevaar brengt. Want dat is het nog steeds, wanneer je door rood fietst op een vrij druk kruispunt in de binnenstad van Gouda. Hoe kun je je kind in deze wereld goed opvoeden, als anderen om je heen geen benul hebben van wat hun handelingen teweeg brengen op jouw kind?

Gedeelde verantwoordelijkheid

Juist daarom ligt de verantwoordelijkheid van het opvoeden van kinderen niet alleen bij de eigen ouders. We hebben als samenleving een gedeelde verantwoordelijkheid voor al dat jonge grut dat alle kanten op loopt, rent of fietst. We moeten ons bewust zijn van ons gedrag en hoe dat anderen kan beïnvloeden. Met name in die situaties waarin wijzelf een verantwoord risico denken te nemen, maar waar kinderen op zichzelf nog helemaal geen beslissing in kunnen nemen. Bijvoorbeeld wanneer we door rood fietsen. Denk daarom niet alleen na over de risico’s die je zelf loopt wanneer je iets doet, maar ga ook na hoe dat op anderen kan overkomen die nog niet de capaciteiten hebben om een weloverwogen beslissing te nemen. Ook het aanzetten tot gevaarlijk gedrag bij anderen is namelijk iets dat je niet behoort te doen.

Eén reactie op “Let op met door rood fietsen

  1. Pingback: Doe wat God verboden heeft | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 5 februari 2016 door in Leven en getagd als , , , , , .
