Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Topalbums die mijn leven kleur geven

MuziekOnlangs nodigde een vriend mij via Facebook twaalf albums te delen die mij zijn bijgebleven. De regels: denk er niet te hard over na, let niet op de gegoede smaak van anderen en tag vervolgens tien anderen met dezelfde opdracht. Voor mij een favoriet onderwerp dat ik niet alleen met mijn Facebook vrienden wil delen. Want zeg nou zelf, wie denkt er niet na over de muziek die zijn of haar leven kleur geven? Mocht je geïnspireerd zijn, neem de tag gerust over. Hier mijn keuze in willekeurige volgorde., waar dus wel degelijk over nagedacht is.

Queen – Greatest Hits I

Ik ben geen groot voorstander van best of albums. Artiesten en bands denken na hoe zij een album componeren. Dat doen zij ook wanneer zij nadenken over de volgorde van nummers. Zo ook Queen. Toch haalt dit album mijn lijstje. Er staan geen slechte tracks op deze eerste verzamelaar van de Britse rockband. Mijn vader draaide het regelmatig. Dat heeft mijn jeugd en muzieksmaak sterk beïnvloed.

Jack Johnson – In Between Dreams

Nog een coming out. Er zijn geen artiesten waar ik fan van ben. Dat geldt net zo goed voor Jack Johnson. Eerlijk gezegd vind ik al zijn albums op elkaar lijken. In Between Dreams springt er voor mij boven uit. Waarschijnlijk omdat ik hem via dat album leerde kennen en het meest beluisterde. Nog steeds draai ik deze regelmatig. Met name op koude, regenachtige dagen maakt dit album het wat warmer in huis. Heel fijn ook tijdens het afwassen.

Irene Moors & De Smurfen – Ga je mee naar Smurfenland?

Dat moment dat je vader aan komt zetten met dit album in zijn handen. Fantastisch. Als tienjarig jongetje was dit natuurlijk fantastisch. Nog steeds zing ik, in mijn hoofd, ‘oh mijn ballon’ wanneer ik bij de Jumbo zo’n pilaar met ballonnen zie staan. Hoogtepunt is natuurlijk de grote hit No Limit. Daar leerde ik mijn verschrikkelijk goede dancemoves op.

Coldplay – Parachutes

Ik weet nog goed dat ik dit album dacht kwijt te zijn door een verhuizing. Ik wist bijna zeker dat ik hem naast de deur had laten staan die ik toen voor het laatst dicht trok. Na twee jaar vond ik hem terug in mijn platenkast. Geweldig. Chris Martin heeft nooit meer zo goed geklonken. Te vroeg gepiekt noemen ze dat.

Justice – Cross

Het hoogtepunt van een heel mooi electro tijdperk. De twee Franse producers zetten heel Europa op zijn kop met deze geweldige plaat. Hoogtepunt was hun live optreden. Eenmaal heb ik dat mogen meemaken. I Love Techno 2008. Ik heb daarna nooit meer zo’n tof feest meegemaakt. Voor een impressie, check vooral de live dvd die bij het album meekomt.

Coldplay – A Rush of Blood to the Head

Zei ik eerder dat Coldplay te vroeg piekte? Met het tweede album liet de band horen nog best wel wat in hun mars te hebben. Het liefdespad werd op een zijspoor gezet en de band oriënteert zich meer op de samenleving met politieke boodschappen. Met fijne nummers tot gevolg die de mens diep kunnen raken.

Radiohead – OK Computer

Goede muziek komt uit Groot Brittannië. Zo bewijst ook Radiohead. Ook van deze band kan ik meerdere albums noemen. Degene die mij het meest beklijft is OK Computer. Wanneer ik van mijn donkerste momenten wil genieten, zet ik dit album op. Het liefst met videoclips erbij. Gaat door merg en been.

Muse – Black Holes and Revelations

Lekker rocken, ook dat kunnen ze in Engeland. Muse kende ik voornamelijk van de fantastische clip New Born die ik graag voorbij zag komen op TMF. Er volgden enkele albums en vooral toffe singles, maar nooit een heel album dat mij aantrok. Tot Black Holes and Revelations. Dat komt voornamelijk door de fijne opbouw van verschillende tracks, soms met een versnelling, dan weer gas terug nemen om af te sluiten met misschien wel het fijnste laatste nummer ooit. Knap gemaakt!

2ManyDj’s – As Heard on Radio Soulwax Pt. 2

Ga je ’s avonds met de auto op weg naar een feestje, dan is dit de ultieme plaat om tijdens het rijden op te zetten. Als ik dan toch moet kiezen om ergens in de muziek fan van te zijn, dan zijn het de gebroeders Dewaele. Als band met Soulwax fantastisch, als dj duo ongekend. Deze gasten zijn zo muzikaal, fenomenaal.

Michael Jackson – Thriller

Veel van wat Michael Jackson heeft gedaan kan mij goed bekoren. Al vanaf The Jackson 5 maakt hij toffe muziek. Thriller is wat mij betreft zijn grote hoogtepunt. Natuurlijk vanwege die hele toffe clip die wereldwijd miljoenen mensen aan de buis wist te kluisteren. Maar ook het duet met Paul McCartney, Wanna Be Startin’ Somethin’ en vooral Billy Jean zijn tracks die tijdloos blijken te zijn.

Orgaanklap – Kwarktassen

Muziek hoeft niet altijd serieus te zijn. Ergens in mijn achterhoofd had ik dat altijd wel door. De vervolmaking van die gedachte vind zijn oorsprong bij Orgaanklap. En dat je daar best van mag genieten, mag ook de hele wereld weten. Hoezo, guilty pleasures? Met dit album is Orgaanklap wat mij betreft pionier in de Nederlandse muziekindustrie als het gaat om gekkigheid. En dat ook nog eens goed laten klinken, maakt dat dit album de meest recente in dit lijstje mag zijn.

Nirvana – MTV unplugged

Depressieve muziek keihard meeblèren. Dat is iets wat ik graag doe. Om even alle woede die in mijn hoofd zit kwijt te raken. Dat kan het allerbeste op de muziek van Nirvana. Ik kies dan het liefst voor de unplugged versies. Daar is de stem van Kurt Cobain zoveel indringender, meer aanwezig, dan op welk werk van Nirvana ook.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 29 februari 2016 door in Muziek en getagd als , , , .
