Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Je eigen leven opgeven is waardevol

Mensen vragen mij of ik iets tegen kinderen heb. Zo fel lijk ik er blijkbaar op af te geven. Dat is geenszins het geval. Kinderen krijgen, ze opvoeden, iets van jou doorgeven aan anderen, dat is iets moois. Niet iedereen is daar voor weggelegd. Niet iedereen kan het. En niet iedereen wil het. Ik zit in die laatste groep. Kinderen krijgen is niet iets dat ik ambieer. Voor mij staat kinderen krijgen en ze zelf opvoeden gelijk aan je eigen leven opgeven.

Volgende generatie

En misschien is dat ook wel wat we behoren te doen. Misschien zijn we op een gegeven moment wel klaar met ons eigen leven. Hoewel mensen het tof vinden dat dertig plussers nog ieder weekend losgaan, vinden ze het ook wat vreemd. Is jouw tijd niet geweest? Wordt het geen tijd om alles wat je aan kennis hebt opgedaan door te geven? Dat is wat je doet wanneer je kinderen op de wereld brengt. Je hoopt dat zij van dezelfde dingen kunnen genieten als dat wij doen. Dat zij net zulke mooie individuen worden als wij zelf zijn. En dat kan. In tegenstelling tot mensen die het een reden vinden geen kinderen op de wereld te zetten vanwege de angst dat die wereld in de toekomst minder mooi is. Bang voor de wereld waarin hun kinderen zullen opgroeien. Angst die wellicht gegrond is. Zie problemen als klimaatverandering en de komst van vele vluchtelingen die de samenleving onder druk zetten. Ik ben daar niet bang voor. Door zulke angsten moet je je niet laten leiden.

Angst

Juist door zelf kinderen op de wereld te zetten en die volgens jouw waarden opvoeden kan betekenen dat die onwelgevallige wereld nooit realiteit wordt. Doordat we doorgeven waar we zuinig op moeten zijn en dat er plaats is voor iedereen, kunnen we de wereld vorm geven. Dat gaat niet vanzelf. Daar zijn nog heel wat generaties voor nodig wil de mens daar doordrongen van zijn. Kan dat? Ja. Zolang we ons niet door angst laten sturen. Juist met een beetje hoop kunnen we veel bereiken. Iets waar ook ik graag een bijdrage aan zou willen doen. Maar niet door middel van kinderen op de wereld te zetten. Ik heb andere plannen. Plannen die door eigen kinderen krijgen door de war kunnen geraken.

Tijd

Kinderen zorgen er namelijk voor dat ik tijd en aandacht moet verdelen. Tijd en aandacht die kostbaar is. Niet zozeer in geld, maar wel in besteedbare ruimte waarin ik eigen levensprojecten wil vervullen. Net als iedereen die kinderen op de wereld zet wil ik iets moois doorgeven aan volgende generaties. Laten zien hoe ze zouden kunnen leven. Hoe ze juiste keuzes kunnen maken. Wat ze daar voor nodig hebben. Dat project bestaat niet uit het één op één overdragen van mijn kennis en kunde op een nieuw op de wereld te zetten persoon. Ik wil een groter publiek met mijn ideeën bereiken. Door middel van ideeënromans. In zo’n project is een kind inpassen lastig. Zoveel leerde ik door Karl Ove Knausgard te lezen.

Opgeven

Toch geef ook ik zo een deel van mijn leven op. Ik kan hier namelijk thuis de hele dag bier drinken en tv series kijken. Daar wordt echter niemand beter van. Dus probeer ik mijn kennis op een rijtje te zetten. Op papier en harde schijf. Om die kennis die ik heb door te geven. Via deze blog en in de toekomst in boekvorm. In de hoop dat iemand mijn gedachten serieus neemt, er over nadenkt en zelf zijn of haar ideeën over de wereld weet te vormen. Probeer ik wat mee te geven aan de wereld voor als ik er niet meer ben. Waardoor ook mijn leven wat van blijvende waarde heeft.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 14 maart 2016 door in Leven en getagd als , , , , , .
