Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Laat je niet door angst leiden

BelgiëAngst. Angst voel ik. Angst, sinds gisteren. Angst, vanwege alle xenofobe reacties direct na de aanslagen in Brussel. Politici die de grenzen willen sluiten. Iedereen die uit Syrië komt direct in het gevang gooien. En mensen die vluchtelingen de schuld van terrorisme geven. Ik voel angst, omdat geluiden om vooral bovenop alles en iedereen te zitten steeds luider worden. Is dat de samenleving waarin wij willen leven? Willen wij ons laten leiden door angst?

Politiek

Sowieso begrijp ik niet waarom politici direct met allerlei maatregelen komen. Zij politiseren een daad van terreur. Waar die daad vandaan komt, wie de daders zijn, maar vooral het medeleven naar slachtoffers toe, daaraan ontbreekt het. Ze willen direct door. Het ijzer smeden zolang het nog heet is. Alsof de aangedragen oplossingen eenvoudig in te voeren zijn. Alsof die oplossingen het probleem ondervangen. Waar baseren zij hun ideeën op? Hoe weten ze dat er op dit moment niets gebeurd tegen terrorisme? Dat huidige leiders geen vuist kunnen of durven maken? Ik zie het niet. En juist doordat ik het niet zie, voel ik mij veilig.

Veilig

Want zo voel ik mij in Nederland.Ook na de terroristische aanslagen die zogezegd steeds ‘dichterbij’ komen. Aanslagen die we voorzien hadden. Waar we actie op hebben ondernomen. Maar die we niet hebben kunnen voorkomen. Dat gaat niet altijd. Wij leven niet in een samenleving waarbij we, a la Minority Report, kunnen voorspellen wie waar een misdaad begaat. En hem daarop alvast aanhouden. Wel kunnen wij in kaart brengen waar mogelijke gevaren liggen. En warempel lukt dat best redelijk. Natuurlijk gaat het wel eens fout. Ongetwijfeld gaat het in de toekomst zelfs ook een keer goed fout. Alles voorkomen, dat lukt niet. Behalve wanneer je een politiestaat op richt.

Pest

Daar lijken enkele politici wel oren naar te hebben. Continue bewaking, ook achter de deuren van je woning. Door het afluisteren van mobiele telefoons, het controleren van internet verbindingen, de routes die iemand loopt. Technologische mogelijkheden die onze vrijheden ernstig schaden. En waar we erg behoudend zijn om ze te gebruiken. Terecht als je naar de experts luistert. We geven er te veel voor op. Het houdt terroristen niet tegen. Zij zijn vaak early adapters als het om vernieuwende technieken gaat. Altijd een stapje voor op ons staatsapparaat. Natuurlijk kunnen we nog verder gaan. Denk aan Foucault en hoe hij het oplossen van pestepidemieën in het verleden beschrijft. Iedereen binnen blijven, op enkele gezonde controleurs na die dagelijks alle woningen in een stad of dorp langs gaan. Om te zorgen dat iedereen binnen blijft. Net zolang tot de ziekte alle zwakken heeft gedood en zich niet meer verspreid. Willen we op die manier ook onze steden beveiligen?

Vrijheid

Is dat niet precies wat die terroristen willen? Ons gevoel van veiligheid naar de klote helpen. Waarna wij met draconische maatregelen onze samenleving ondermijnen. Het is niet hoe ik wil leven. Ik laat mijn leven niet zo door een stel gekken dat denkt met mensen opblazen de wereld te kunnen veranderen beïnvloeden. Hoe we wel tegen terrorisme moeten strijden? Door samen te leven. Door elkaar niet te wantrouwen. Door elkaar niet buiten de samenleving te plaatsen. Hoe dat precies te doen? Kijk het DWDD college over terrorisme van Beatrice de Graaf terug (dank Ballondoorprikker!). Zij geeft enkele bruikbare handvatten. Hopelijk nemen onze politici die over en gaan daar actief mee aan de slag. Net als wij. Alleen zo blijven we onze veiligheid en vrijheid waarborgen.

6 reacties op “Laat je niet door angst leiden

  1. de Ballonnendoorprikker
    23 maart 2016

    Dag Niels,

    Goed stuk. Onze samenleving is er heel goed in om mensen buiten te sluiten. Dat doen we al in onze taal. De afgelopen dagen schreef ik er twee keer over in ‘Complexer door te versimpelen’ (http://ballonnendoorprikker.nl/2016/03/22/oorzaak-gevolg-oorzaak/) en ‘ Hoe inclusief is inclusief’ (http://ballonnendoorprikker.nl/2016/03/20/hoe-inclusief-is-inclusief/). En naar aanleiding van reacties van politici op de aanslagen in Parijs in ‘Ontmenselijking’ (
    http://ballonnendoorprikker.nl/2015/11/15/ontmenselijking/).
    Nu zal menigeen zeggen: dat zijn maar woorden. Maar hebben woorden niet enorm veel kracht? Meer zelfs dan wapens en terroristische aanslagen?

    Liked by 1 persoon

  2. Veelschrijver
    23 maart 2016

    Dag Niels, dank je voor je blog vandaag. Je maakte een heel goede en scherpe analyse. Gisteren viel alles stil n België, maar vooral in mijn hoofd ook in mijn hoofd werd het stil. De media braakte maar met een zeer hoog tempo door, daar kwam maar geen einde aan. Iedere radio- en tv-zender, ze hadden geen rustpunten. Tot het me écht teveel werd. Veel te veel. Ik heb al dikwijls zitten denken over de vraag: Hoeveel kan een mens verdragen, hoeveel kan hij verdragen tot hij barst? Die vraag speelt constant door mijn hoofd. Mijn afweer lijkt dan te zijn van stiltevallen en gewoon onscherp naar de einder gaan turen. Vreemd en toch weer niet. Ik vermoed dat dit een soort coma is waarin ik ga schuilen. Gegroet Veelschrijver.

    Like

  3. Pingback: Stanford prison en de terrorist – ballonnendoorprikker

  4. Veelschrijver
    24 maart 2016

    Twee lagen later voelt het nog vreemd aan. We zijn geschonden en in rouw. Een kaarsje brandt ter heling van ieders verdriet.

    Like

  5. Pingback: Krijg toch het heen en weer met dat referendum | Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 23 maart 2016 door in Actualiteit, Uncategorized en getagd als , , , , , , .
